– Miért van szükség a forgalomszámlálásra, és miért a Civil Városmarketing Kerekasztal szervezi?
– A város június elejéig pályázhat az Észak-Alföldi Operatív Programhoz kerékpárút fejlesztésre. Az ehhez szükséges tanulmányok, tervek lényegében készen vannak. A forgalomszámlálásra azért van szükség, hogy friss adatokat csatolhassunk a pályázathoz, és így több pontot kapjunk majd a bírálatnál. A Civil Városmarketing Kerekasztal, illetve a két szolnoki kerékpáros klub már annyi önkéntes munkát fektetett a szolnoki kerékpárutak fejlesztésébe, hogy úgy érezzük, az utolsó pillanatig is mindent meg kell tennünk a siker érdekében.
– Milyen fejlesztések valósulhatnak meg, ha pozitívan bírálják el a pályázatot?
– A jelenleg meglévő, nagyjából 29 kilométernyi kerékpárút körülbelül 7 kilométerrel egészülne ki. Ez részben azért lenne fontos, mert az elmúlt négy évben jelentős fejlesztés nem történt, illetve azért, mert az a közel hét kilométer a közintézményeket tenné jobban elérhetővé. Nagyjából 300 millió forintos pályázatról van szó, és ha megnyeri a város, akkor végre kerékpárút vezethet a vasútállomástól a Baross és a Szapáry utcákon keresztül az új gyaloghídig. Ugyancsak megvalósulhat a Várkonyi tér Csokonai utcával, illetve a Szapáry úttal való összekötése. A tervekben szerepel a tiszaligeti kerékpárút kiépítése, ami a gyaloghidat kötné össze a százlábú hídon áthaladó bringaúttal. Fontos fejlesztés lehet a vasútállomás és a Kőrösi úti temető összekötése, valamint az Eötvös tértől a József Attila és a Nagy Imre körút kereszteződéséig vezető szakasz. És mindehhez jönne még Szandán, a Vörösmezőn építendő út, ami a Csolláktól az iskoláig vezetne.
– Az uniós pályázatokhoz önrész is kell. Tudja a város biztosítani?
– Az elmúlt évekhez képest úgy látjuk, hogy most az önkormányzat is nagyon elszánt az ügyben. Olyanok is a kerékpárút mellé álltak, akik esetleg az elmúlt években mást tekintettek fontosnak. A város idei költségvetését úgy fogadták el, hogy a kerékpárút-fejlesztési pályázathoz szükséges 50 milliós önrész is belekerült. Most már csak a lobbi erő kell, hiszen az Észak-Alföldi Régióban 3 milliárd forint ál rendelkezésre, amit 12 pályázó között osztanak majd szét.
– Bízzunk benne, hogy Szolnok nyer. Mikor lehet ebből kerékpárút?
– Ha júniusban beadja a város a pályázatot, akkor a nyár végén születhet döntés, majd következhet a kivitelezők kiválasztása. Akár ősszel is elkezdődhet a munka, de mi inkább azt szeretnénk, hogy jövő tavasszal induljon, mert a korábbi, télbe hajló kivitelezések nem lettek túl tartósak.
– Közel húsz százalékkal bővülhet a szolnoki kerékpárút-hálózat. Mi az, ami továbbra is nagyon fog hiányozni?
– A vasútállomás és a temető összekötése azért fontos, mert onnan folytatni lehetne az építkezést a Tószegi úton, így az ipari park, illetve a vegyiművek lakótelep is biztonságosan elérhető lenne kétkeréken. Tanulmányok bizonyítják, hogy 5 kilométeren belül a kerékpár gyorsabb, mint az autó, tíz kilométerig pedig komoly alternatívája, nem beszélve az egyéb előnyeiről. Ahhoz azonban, hogy sokan kerékpározzanak, biztonságos, és a legfontosabb helyeket érintő bringautak kellenek.
– Mi lesz a forgalomszámlálók feladata, és meddig lehet jelentkezni?
– A szolnoki kerékpárút-hálózat atyja, Nagy Dénes jelöli ki azokat a pontokat, ahol számlálunk. Aki jelentkezik, annak vállalnia kell, hogy a megadott helyeken, péntek délután 15 és 17 óra között számlálja a forgalmat. Nem a kerékpárosokat, hanem az autókat, teherautókat és motorokat. Szerda délutánig lehet jelentkezni nálam a zolfut@gmail.com címen, vagy aznap 17 órakor a Baross utcai civil házban. Létszámkorlát nincs, hiszen ha sokan leszünk, sok helyen számlálhatunk.