2025.10.14. (kedd)

Késő Kádár-kori napsütések

Késő Kádár-kori napsütések

Dátum:

Szolnok Kádár-kori címere került ennek az 1990 előtti mozaikképeslapnak a jobb felső sarkába. A képeket Csobaji Előd lőtte, és nagyjából ma is elkészíthetőek lennének. Igaz, egyiken a szökőkút nem lenne ott, a másikon egy új épület is belógna a képbe, a harmadiknál meg hullana a vakolat.

Szolnok Kádár-kori címere került ennek az 1990 előtti mozaikképeslapnak a jobb felső sarkába. A képeket Csobaji Előd lőtte, és nagyjából ma is elkészíthetőek lennének. Igaz, egyiken a szökőkút nem lenne ott, a másikon egy új épület is belógna a képbe, a harmadiknál meg hullana a vakolat.

Igazából Szolnok Kádár-kori címer árulja el, hogy a Képzőművészeti Kiadó által megjelentetett képeslaphoz felhasznált fotók még a rendszerváltás előtt készültek. Az 1990-ben leváltott címeren nemcsak Szolnok két színe és a pelikán köszön vissza, hanem az 1962-ben elkészült belvárosi Tisza-híd rajza is, illetve a folyó habjaiban úszó (fuldokló?) – de a korban elmaradhatatlan – vörös csillag is. Mindent összevetve, az egykori szocialista megyeszékhely címere a lehető legtöbbet őrzött meg a városból és annak múltjából, vagy akár úgy is jellemezhetjük, a címerpajzson megjelenő rajznak volt köze Szolnokhoz. Hogy miért kellett rákerülnie erre a képeslapra, nem tudom, hiszen a Kádár-kor korábbi éveire sem volt az ilyesmi jellemző. A képeslap hátulja – főleg az ára (10 forint) és az előrenyomott 3 forintos „bélyeg” – alapján egészen egyértelmű, hogy ez a kisnyomtatvány valamikor 1988 vagy 1989-ben készült.

Mivel nem lehetünk biztosak abban, hogy a képeslaphoz felhasznált fotók egyszerre születtek volna, érdemesebb külön-külön datálni őket. A jobb oldali, Tisza szállós fotóra például azt mondanám, hogy csak 1986 után készülhetett, ugyanis az azt megelőző két évben esett át az épület a máig utolsó, alapos felújításon. Azt a felvételen látható okkersárga színét is akkor kapta meg a szállodai szárny, amely azóta csak halványul. Az épület egyébként a hatvanas évek közepétől a Hungar Hotels állami szállodalánchoz tartozott, így a nyolcvanas években a szobákat is felújították: az ugyancsak Hegedűs Ármin tervei alapján épült budapesti Gellért szállóból éppen akkor selejtezett bútorokkal.

Csobaji Előd – szerintem – 1986 és 1988 között készült felvételén természetesen még nincs ott az 1919-es emlékmű, viszont a fotózáskor már jó húsz éve a helyén volt a Halas lány szobra, és éppen csak cseperedni kezdtek a fürdő előtti bokrok. Azt hiszem, akkor se lett volna senki, aki nem azt mondja, hogy Szolnok egyik legszebb épületének helye van egy ilyen mozaikképeslapon.

Nem könnyű néhány évre szűkíteni a bal felső sarokba került kép készítésének az időpontját. A képeslap megjelenése miatt nyilvánvaló, hogy csak 1990 előtt születhetett a felvétel. A készítés intervallumának kezdő pontját pedig egyetlen dologhoz, a Megyei Művelődési és Ifjúsági Központ (MMIK) mögül már kikukucskáló kőolajos-irodaház átadásához, 1981-hez köthetjük. Talán nem tévedünk nagyot, ha azt mondjuk, hogy a Kádár-kor utolsó évtizedében így nézett ki a mai Hild – akkor még névtelen – tér, a pártház parkolóját lekerítő kő virágtartókkal, az MMIK-val és a két szolnoki magasházzal. Persze, ha tudnánk, hogy miért volt éppen parabolaantenna – meg talán közvetítőbusz – a művház sarkánál, akkor pontosabb dátumot is mondhatnánk. Miként, ha nagyobb lenne ez a fotó, akkor a művház második emeletén lévő, három oldalról természetes fénnyel megvilágított – ma a Szolnok TV stúdiójává alakított – kiállítótermet is jobban lehetne látni, amit kár volt tönkretenni.

A bal alsó sarokban látható képről is nehéz megmondani, hogy pontosan mikor készülhetett, hiszen a város főtere tulajdonképpen a hetvenes évek közepétől majdnem a kétezres évekig ugyanígy nézett ki. A felvétel előterében a két Kossuth téri szökőkút egyike, amiben viszont már nincs benne a Tiszaligetbe paterolt amfora. A felvétel bal szélén a Munkásmozgalmi szoborhoz vezető, kikövezett rész látható, ügyesen megúszva a teret akkor meghatározó emberalakot. Távolabb ott az 1961-ben építeni kezdett ?lordok háza?, falán Dózsa Farkas András 1968-ben elhelyezett Tudomány és művészet című domborművével, és persze még a büntetendő tető ráépítés nélkül. A képet a városháza – akkor tanácsháza – uralja, amelynek tetejéről már és még hiányoznak a kupolák. Ugyanakkor az épület színe és viszonylagos jó állapota azt mondatja velem, hogy ez a felvétel is a nyolcvanas évek közepe után, a szolnoki tanácsháza tatarozását követően készült.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Épül a Közgé?

Elfogult vagyok ezzel az épülettel, ám mégsem csak emiatt hozakodok most elő a Közgét ábrázoló képeslappal. Sokkal inkább amiatt, hogy joggal feltételezhetjük: a fotóból jóval a készítése után lett postai küldemény, ráadásul hosszú éveken át forgalmazták.

Fejlődő megyeszékhely

Nagy Zsolt, a megyei napilap fotóriporter szerintem 1973 őszén vagy a következő év kora tavaszán mehetett fel gépével a Várkonyi téri toronyház tetejére, hogy megörökítse - a mai szemmel is elképesztő méretű - városfejlesztés egy pillanatát. Életműve egy újabb darabjával kalandozunk Szolnok múltjában.

Különös szolnoki bérpalota

Az Első Magyar Általános Biztosító Társaság szolnoki bérpalotájáról talán azért készült viszonylag kevés, kifejezetten az épületre fókuszáló fotó az első világháború előtt, mert egy nagyon fontos dologban különbözött a bérházaktól. Persze nem kizárt, hogy a szolnoki "palotasoron" ez elvárás volt.

Lehet, hogy hídavató?

Az ehhez a képeslaphoz felhasznált fotó kizárólag 1911 nyarán készülhetett. Csak egészen belenagyítva látható, hogy a hídszerkezet városfelőli oldalán elég sokan állnak. Lehet, hogy Szigeti Henrik az első szolnoki, közúti, vasból és betonból készült Tisza-híd avatásakor készítette ezt a képet?