2025.08.27. (szerda)

Ki a bolond?

Ki a bolond?

Dátum:

Hónapokkal a bemutató után ültem be az Egy bolond százat csinál című darab szolnoki előadására. Semmi egyebet nem akartam, csak egy kis péntek esti kikapcsolódást. A teltházas nézőtéren ezt meg is kaptam. Ennyi és nem több. De miért baj az, ha a színház erről is szól?

Ha lenne értelme, akkor hosszasan vitatkozhatnánk azon, hogy az Egy bolond százat csinál című darab és az ehhez hasonlók érdemesek-e még színházi bemutatásra, meg az ilyen zenés bolondságnak mondott rendezéseket szabad-e Thália szent falai közé engedni. A művész-, a független- és az alternatív színházak szemszögéből nézve természetesen nem, sőt gumicsizmás sültparaszt, aki ilyen darabokat néz. A nem túl nagy nézőszámot produkáló, ámde magas művészi elvárásoknak megfelelő daraboktól extázisba eső ítészek szerint ez a fajta színjátszás a honi színművészet alkonya, és az ilyesmit már negyven éves se lett volna szabad csinálni. És azt hiszem, a szaksajtó, meg a nagyon művelt közönség is így áll az ilyen színpadi blődségekhez.

A baj csak az, hogy annak a közönségnek a jelentős része, akinek az adójából meg a jegyre és bérletre kifizetett pénzéből a színházakat fenn lehet tartani, azok jelentős arányban más elvárásokat támasztanak a színházakkal szemben. Legyünk már egy kicsit őszinték, és lássuk be: az emberek nagytöbbsége, ha már kéthavonta eljut színházba, nem feltétlenül a lelke és az agybarázdáinak a mélyszántását várja. A magas lóról meg lehet őket vetni, de ez nem változtat a tényen: a színház mégiscsak a közönségért, és nem az önmegvalósító művészekért és lilagőzös kritikusokért van. Persze, kellenek újító, agyat robbantó, közönséget nevelő előadások, de kellenek mellette ilyen agymosodák is.

Nem volt valami kellemes a múlt hetem. Péntek este hétkor se úgy érkeztem a Szigligetibe, hogy a ruhatárban tudom hagyni a napi pörgést. Ha nem lett volna az a kölcsönkapott bérlet, lehet, hogy el se indulok, vagy valami alsókategóriás amerikai filmre váltok jegyet. Ám adott volt a lehetőség, és tíz perc múlva azt vettem észre: kikapcsolok. Lehet, hogy olyan bolond lettem, mint a darab ügyefogyott hősei, de nem érdekel. Jól esett.

Így eszem ágában sincs mélyen elemezni a rendezést és a szereplőket. Persze Mészáros István Pulcher szerepelhetett volna többet, Lugosi Claudia lehet, hogy kicsit harsányabb volt a kelleténél, Dósa Mátyás meg lassan bármit képes eljátszani, az általam eddig soha nem látott Járai Máté pedig hozta a Latabár figurát. Gőzöm sincs, miről szóltak a dalok, viszont a szinte minden jelenetben felbukkanó táncosok most is tetszettek. Vérmérséklet kérdése, hogy a második felvonás végén Ifj. Jászai László részeg rendőrtisztje sok volt-e, én mindenesetre tudtam röhögni rajta. És, hogy az előadásnak hirtelen lett vége vagy sem? A frászkarikát sem érdekli.

Nem ez lesz a Szolnoki Szigligeti Színház társulatának idei legjobb produkciója, valószínűleg, már jövőre se nagyon fogunk rá emlékezni, de péntek esti agymosó limonádénak tökéletesen megfelelt. És egyáltalán nem érdekel, ki, mit gondol rólam azért, mert itt eresztettem ki a heti gőzt. Ne is vitatkozzunk, hogy ki a bolond, meg ki nem!

(A fotók a Szigligeti Színház honlapjáról származnak.)

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Magyar vidék

Három apa-fiú kapcsolat, két férfi küzdelme egy nőért, dűlőben lévő telek, rajta lassan épülő ház és a vidéki Magyarország pitiánerségeivel. Ideális háttér egy kelet-európai westernhez. Az elsőfilmes Kostyál Márk Tisza moziban is futó Kojot című alkotásának csak a hosszával van bajom.

Benne vagyunk mi is

A Szolnok ispán öröksége című kiállítás nem klasszikus múzeumi tárlat, inkább kedves ajándék a Damjanich János Múzeumtól a város lakóinak. Csak a szépre emlékezünk, mint amikor nagycsaládi ünnepek asztalánál megidézzük a közös múltat. Minimum 65 ezren kellene, lássák.

Kiszámítható kísértés

Hosszú idő óta először van ismét súgólyuk a Szigligeti Színház színpadán. Ez részben arra utal, hogy a Vidám kísértet jórészt a rengeteg szöveg pontos ismeretétől működik. Másrészt meg arra, hogy az egyetlen helyszínen játszódó komédiát a régi színházi iskolák szerint állította színpadra Kiss József.

Színház Szolnokon

Köszönet az Aba-Novák munkatársainak, hogy ha egy estére is, de újra volt SZÍNHÁZ - így csupa nagybetűvel - Szolnokon. Őszintén: mindenki bánhatja, aki kihagyta a Csillagfényes estek sorozatban Bodó Viktor rendezésében és Keresztes Tamás parádés előadásában az Egy őrült naplóját.