2025.08.27. (szerda)

Kiszámítható kísértés

Kiszámítható kísértés

Dátum:

Hosszú idő óta először van ismét súgólyuk a Szigligeti Színház színpadán. Ez részben arra utal, hogy a Vidám kísértet jórészt a rengeteg szöveg pontos ismeretétől működik. Másrészt meg arra, hogy az egyetlen helyszínen játszódó komédiát a régi színházi iskolák szerint állította színpadra Kiss József.

Noel Coward Vidám kísértetének annyira jó a címe, hogy amióta meghirdették az idei évad szolnoki premierjeit, azóta gondolkodom, hol, mikor és kikkel láttam már ezt a darabot. Aztán a Gombos Judittal készített interjú okán leesett, hogy még abban a szobaszínházban néztem meg, amelyik a mai Szín-Mű-Hely emeletén, a Lilomfi étterem fölött volt. Megmondom azonban őszintén, azon az érzésen kívül, hogy annak idején jól szórakoztam, semmit sem tudok felidézni abból az 1997-es előadásból. Aminek okára csak most, az idei második bemutató után döbbentem rá: a Vidám kísértet nem egy bonyolult, mély, gondolkodásra késztető színpadi mű, hanem az angol-amerikai színházi irodalomban tucatszámra fellelhető, egyestés, szórakoztató, iparosmunka. Olyan, mint a B kategóriás amerikai filmek, amelyekre beülünk kikapcsolódni, akár még jól is szórakozunk, de aztán úgy dobja ki őket az agyunk, mint a közben ropogtatott kukorica dobozát.

Ez persze nem azt jelenti, hogy ne lehetne tisztességes színházi munkásként – szakemberként – üzembiztosan előadni. Ahogy történik ez Szolnokon is. Azzal együtt, hogy a szereposztást nagyjából előre meg tudtuk volna tippelni, és minden színész pontosan azt hozta a premieren, amit megszoktunk, illetve elvárunk tőle. Az egyetlen kivétel a méltatlanul keveset foglalkoztatott Sárvári Diána, aki Edith, a szolgálólány szerepében az első pillanattól kezdve remekel, ezzel pedig sejteti, hogy nem egy szimpla mellékszereplőről van szó. Ehhez minden bizonnyal kellett a rendezői szándék is, ami fokozatosan tette a Vidám kísértet kulcsfigurájává Sárvári Diána figuráját.

Ha egyetlen szóval kellene jellemeznek a szolnoki Vidám kísértetet, akkor az a kiszámíthatóság lenne. Oly annyira, hogy a legnagyobb meglepetést számomra a darab végén önálló életre kelt tárgyak mozgatása okozta. Amelyek amúgy szintén egy olyan díszletben vannak elhelyezve, amit egy ilyen darabhoz bárki elképzelne. És, amit az elmúlt évek szolnoki hagyományait ismerve ugyanolyan szépen készítettek el, mint a hozzá illő, nem kopott, hanem új, elegáns jelmezeket.

Lehet persze, hogy a rendező nem is akart kihozni a sodromból, és ugyanúgy nem akart katarzist okozni, mint gondolkodásra kényszeríteni. Ki akart kapcsolni, miközben tényleg tisztességes munkát követelve, becsülettel színpadra állította ezt a felejthető komédiát. Ami persze az Anconai blődlije után nem esett annyira jól, de úgy veszem, hogy az első két szolnoki bemutatóval kipipáltuk a könnyed szórakozást, és mielőtt majd az évadot valami hasonlóval zárnánk, jön három fajsúlyos produkció a nagyszínpadon, és az agyamat felszántó kisebbek a Szín-Mű-Helyben. Mert, ha így lesz, akkor ez a kiszámítható kísértés is a maga helyére kerülhet.

(A képek a Szigligeti Színház oldaláról valók)

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Látlelet

Nem szeretném magyarázni a Magyarázat mindenre című filmet. Azt viszont nagyon szeretném, ha Reisz Gábor új moziját sokan megnéznék. Mert talán hozzásegítene bennünket ahhoz, hogy egy kicsit jobb hely legyen ez az ország. Szerintem ugyanis benne van, hogy most miért nem az.

Számvetés ismerőssel

Egy képzőművészeti album legalább annyi mindenre tud rácáfolni, mint amennyi gondolatot felébreszt. Azt hittem, ismerem Pogány Gábor Benő munkásságát. Rádöbbentem, milyen sok szobrához van személyes kötődésem. És belém nyílalt: kicsit igazságtalanok vagyunk a szobrászokkal.

Mások élete

Ezen a héten a Tisza moziban egy nem is oly távoli, mégis különös világba csöppenhetnek, ha jegyet váltanak A második feleség című filmre. Szerintem nem lehet megbánni, még akkor sem, ha a végén sírni fog a lelkünk amiatt, hogy már az osztrákok is jobb filmeket készítenek, mint mi.

Ezt a balhét elvittük

Hogy egy film milyen, az nagyban függ attól, előzetesen mit várunk tőle. A nyár közepén már úgy voltam a magyar filmekkel, hogy nekem szinte mindegy mit, csak végre mutassanak valamit. Lóth Balázs Pesti balhéja nem Oscar-esélyes, de egy nyári kalandnak megteszik.