2025.08.27. (szerda)

Kívülálló nosztalgia

Kívülálló nosztalgia

Dátum:

Röhögtem volna negyedszázada, ha azt jövendölik, hogy majd egy zöldre festett ZUK kisteherautót fogok a legtöbbször körbejárni egy veteránautó-kiállításon, és a Mercik meg a Cadillacek helyett a fehér Zaporozsec fogja megdobogtatni a szívem. Változik a világ.

Valaki azt kérdezte, hogy mi a fenének kell minden évben kimenni a Veterán Jármű Találkozó kiállítására a Tiszai hajósok terére, mivel szerinte ott úgyis mindig ugyanazt, vagy valami nagyon hasonlót lehet látni. Hát persze! Én se értem, hogy mi a frászkarikát lehet évente nézni egy virágkiállításon, egy lovasbemutatón vagy az utazásexpón. De ne vitatkozzunk! Fogadjuk el tényként, mindenkinek megvan a maga mániája. Amiből nálam az következik, hogy most már évről évre nagyon várom a Jász-Nagykun Szolnok Megyei Veterán Autós-Motoros Klub találkozóját, ami egy kvázi kiállítással zárul a gyaloghíd lábánál. Ahol – nem mellesleg – minden évben van valami újdonság.

Nálam tavaly a parancsnoki GAZ vitte el a pálmát, idén pedig a zöld ZUK kisteherautó. Annak ellenére, hogy míg az előbbihez hasonlóban sokat utaztam gyerekként, ZUK-ban talán soha sem ültem. Viszont rengeteget láthattam belőle a hetvenes-nyolcvanas években, hiszen a sütőipartól kezdve, a különböző szolgáltatókon és maszek zöldségeseken keresztül nagyon sokan használtak ilyen autót. Ami talán csak a karosszériájában tért el a Nysától, és sok hasonlóságot mutatott a Warszavákkal, amelyek mára szintén kivesztek az útjainkról. Márpedig, ha egy-egy kipusztuló félben lévő állatért, egy romosodó szép házért tudunk aggódni, megtehetnénk az ilyen járgányokért is.

Ezért is jártam többször körbe a Tiszai hajósok terén ezt a nagyon szépen felújított ZUK-ot. Arra nem emlékszem, hogy ilyen színben forgalmazták volna őket – nekem a szürke rémlik -, de ez semmit nem von le a tényből: legalább egy ép darab van az országban. Tudom, hogy itt-ott felbukkan még egy-egy használat közben – mintha Szolnokon is lenne egy a lomisoknál -, de azoknak annyi az esélyük a túlélésre, mint a szibériai tigrisnek az újgazdag orosz házibuliban. Biztos, sokan kiugranak az ablakon az ötlettől, de én még államilag is támogatnám egy-két ilyen régi autó megőrzését, hisz ezek is a múltunk részei.

Speciel a Zaporozsec a gyerekkoromé is. Nagyapámnak ugyanis ez volt élete első autója, amit 1974-75 körül vett át a Merkúrtól, és majdnem tíz évig szolgált a családban. Nem volt egy csúcsmodell, hangos és büdös is volt, viszont akkoriban már az nagydolognak számított, hogy nagyapámnak autója volt. Ezért is dobogtatja meg a szívem az a fehér, OT-s rendszámú Zapi, ami szolnoki illetősége révén nemcsak az ilyen kiállításokon, de olykor a város utcáin is feltűnik. Esküszöm, ha vasárnap délelőtt választanom kellett volna a téren felsorakozott járgányok közül, hát a Záporjóska a dilemmát okozók egyik lett volna.

Bár a kék S100-as Skoda is nagyon elgondolkodtatott, amihez hasonlót nemcsak a nagybátyám, de az egyik ismerősünk is hajtott. Persze, akkoriban a mi Zsigulinkhoz képest az egy megalkuvásnak tűnt – az elől lévő csomagtérrel -, a mából nézve azonban elfogadható alternatíva. Sőt, van ebben a cseh csodában valami megmagyarázhatatlan szépség, amit csak a sport coupé változat tudott überelni. No meg a Skoda Felicia cabriolet, ami számomra már a nyolcvanas években is maga volt a vágyálom.

Hazudnék, ha azt állítanám, hogy gyerekként nem a nyugati járgányokért rajongtam. Persze, a hetvenes-nyolcvanas években nem azt terveztük, hogy majd felnőttként Ladánk, Skodánk, netán Moszkvicsunk lesz. És igen, a külföldi filmekben látott autók hoztak lázba.

Mint a mostani kiállításon is feltűnő Ford Gran Torino, ami mindenkinek azonnal beugrik, ha a Starsky és Hutch című közepes krimisorozatra gondol. Amiből bennem csak annyi maradt meg, hogy Amerikában olyan szabadság van, hogy a rendőrök a kocsijuk ablakán keresztül szálnak be. Esküszöm, megfordult a fejemben a Tiszai hajósok terén, hogy kipróbálom ezt az opciót.

Persze nem tettem, mert tudom, hogy egy kiállításon mindent a szemnek, semmit a kéznek. Főleg, hogy ebben az esetben nagyon tisztelem a veterán járgányokba fektetett munkát és tudást. Amit olyan jó évről évre szemügyre venni.

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Időtálló félszázad

A Jubileum téren 1975 óta álló Tanúhegy című alkotása miatt Szolnok kultúr- és helytörténetében is megkerülhetetlen Gyurcsek Ferenc szobrászművész, akinek az Aba-Novák Kulturális Központ Agóra kiállítótermében látható tárlata. Számtalan elgondolkodtató és időtlen alkotással.

Megkérdőjeleződő szavak

Kell-e bizonyítanom, hogy ez a recenzió az Eső legfrissebb számáról nem mesterséges, hanem hagyományos, azaz saját intelligenciával készült? Számít, hogy ki az írója egy jó irodalmi szövegnek? Elbizonytalanodtam. De talán Csukás István szövegeit még Csukás István írta.

Kiszámítható kísértés

Hosszú idő óta először van ismét súgólyuk a Szigligeti Színház színpadán. Ez részben arra utal, hogy a Vidám kísértet jórészt a rengeteg szöveg pontos ismeretétől működik. Másrészt meg arra, hogy az egyetlen helyszínen játszódó komédiát a régi színházi iskolák szerint állította színpadra Kiss József.

Vendégposzt: Az új Esőről

Hamarosan az újságárusokhoz kerül az Eső legfrissebb, idei második száma. A városi és megyei irodalmi folyóirat nyári számát Benedek Szabolcs, József Attila-díjas író, a lap egyik szerkesztője mutatja be. Írását a nyári Esőt is illusztráló Péter László linómetszetei kísérik.