2025.10.14. (kedd)

Mások útja

Mások útja

Dátum:

Mondhatnám, hogy mások útja mindig jobb, vagy legalábbis mindig előbb épül, mint a miénk. Ennek igazi okát persze nem tudom. Csak a talán nem mindig józan paraszti eszemmel azt próbálom megfejteni, hogy miért épül például Szentkirály mellet elkerülő út, miközben Szandaszőlősnél nem.

Aki mostanában járt a 4622-es és 4623-as számú főutakon, azaz mondjuk, Szolnokról Tószeg és Tiszakécske érintésével ment Kecskemétre, az tapasztalhatta, hogy hatalmas útépítés zajlik Szentkirály község közelében. És most nemcsak a négyszámjegyű főút mellett épülő kerékpárútra, meg nem is az M44-es autópálya Tisza jobb parti folytatására gondolok, hanem az ásványvízéről híres település két vége között folyó beruházásra. A nagyjából 1800 fős települést elkerülő út építésére. Szerintem szolnokiként nem nehéz kitalálni, hogy miért.

A Szentkirályt elkerülő út építését – meg az egész M44-es és régi 44-es közötti nagyjából 12-13 kilométeres szakasz felújítását – részben azzal indokolják, hogy Bács-Kiskun székhelye és az új autópálya között majd jelentősen meg fog nőni a forgalom. Amiben nincs okunk kételkedni, miként abban sem, hogy ha az M44-es folytatódik Nagykőrös felé, majd pedig eléri az M5-ös autópályát, akkor meg jelentősen csökkeni fog a Szentkirály felé járók száma. Nem szívesen mennék bele forgalmi adatok és tranzit tonnák tippelgetésébe, de van egy olyan érzésem, hogy a közel 4-5 ezer lakosú Szandaszőlősön nem a jövőben, hanem a múltban és a jelenben is jóval nagyobb az átmenő forgalom, mint Szentkirályon valaha is lesz. Ezzel persze nem a szentkirályiak jogát szeretném elvitatni az elkerülő úthoz – főleg, hogy szinte már készen van -, hanem értetlenségemnek próbálnék hangot adni, hogy valami hasonló Szolnoknak Szandaszőlős esetében miért nem sikerül.

Ellenzéki vezetésű város lennénk? Nem. Ellenzéki frakcióban ül a térség országgyűlési képviselője? Nem. Nincs a kormánynak egyetlen olyan tagja sem, aki valahogy kötődik Szolnokhoz? De van, sőt, elég komoly beosztásban. Nincsenek a kormánypárti frakcióban olyan képviselők, akik akár a saját bőrükön is tapasztalhatják, mit jelent a 442-es úton Martfűről, Rákócziújfaluról, Rákóczifalváról, Szandaszőlősről Szolnokra bejutni, vagy a főbb közlekedési utakhoz (M4) kapcsolódni? Van. Nem találnánk egész magas körökben szolnoki rokoni szálakat? De. Jó, ha éppen nem józan paraszt vagyok, akkor beveszem a süket dumát, hogy nálunk nem ilyesmiken múlnak az ilyen döntések. Egyébként meg azt gondolom, hogy de, és ebben nincs semmi szégyellni való. Ez a lobbi, ezért is választunk bizonyos embereket bizonyos tisztségekre. Akiknek néha meg kellene magyarázniuk a bizonyítványukat, mert az mondjuk, nem hoz lázba, hogy „megjöttek a fecskék”.

Nagyon örülök az M4 Szolnokot elkerülő szakaszának. Ami pont jó apropó lett volna arra, hogy az észak-déli európai főútnak számító 442-es elkerülő szakaszait is megépítsék. Biztos, van, aki tud annak örülni, hogy a Csáklya utcai híd látványtervéről már lehetett szavazni, meg a tervezés valami újabb, az első kapavágástól évekre lévő szakaszába lépett. Ami pont nem oldja meg, sőt évekre elodázza a szandai elkerülő problémáját, és a lecsökkent forgalmú Szent István-híd miatt lassan hátrébb kellene sorolódnia, mint mondjuk a Széchenyi lakótelep autós megközelítési problémájának. Mert azért az is parádés, hogy egy 20-25 ezres „város” két darab egy-egy sávos úton kapcsolódik a külvilághoz. Szerintem pont itt lenne az ideje, hogy abbahagyjuk az első álmok után negyven évvel elkészült M4-es miatti önünneplést, és az illetékesek belevessék magukat a szandai elkerülő meg a Széchenyit kiszabadító utak érdekében az eredményes lobbizásba.

Vagy jelenjen meg minden nap a Facebook profiljukon egy poszt, hogy a Szandán autóval szívóknak amúgy nagyon jó. Ha sokszor leírják, csak elhiszik.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Kinek a győzelme?

A 33 évet élt "szép Tisza-hidunk" a mederben feküdt, a 35 éves vasútállomásunkból torzó lett, Szolnok lakossága megtizedelődött, a házainak jelentős része elpusztult, az egyik megszálló hadsereg helyett másik érkezett. Valahogy így köszöntött Szolnokra a második világháború vége, a győzelem napja.

Majd Genfben Edukám!

Kíváncsian várom, mikor hangzik el először valamelyik sikereket vizionáló politikusunk szájából a következő mondta: "Még szerencse, hogy az elmúlt évtizedekben a magyarok töredékének sikerült megtanulnia valamilyen európai nyelvet, ezért a többségnek esélye sincs külföldön munkát vállalni".

Lecsavarozott belváros

Az elmúlt évtizedek legfontosabb szolnoki fejlesztésének is nevezhetem a két folyó illetve a Szapáry és az Ady Endre út által határolt rész korlátozott forgalmú, többnyire parkos, valódi belvárossá tételét. Sajnálom, hogy nem merjük végigvinni az ötletet.

Nincs gáz?

Mit gondoljunk annak a közintézménynek a szükségességéről, amelyik megteheti, hogy egy hónapra télen, és közel ugyanennyi időre nyáron is bezár? Lehet hivatkozni a szűkös költségvetésre, meg a látogatói érdektelenségre, de egyik mentség rosszabb, mint a másik. Ez így gáz!