2025.08.27. (szerda)

Medvebőr…

Medvebőr…

Dátum:

Egy szállóige biztos, született a Viszkis című filmben. Miként az sem kétséges számomra, hogy Antal Nimród 126 perce legalább annyira megosztja majd a közönséget, mint Ambrus Attila személye. Jelenleg én is csak abban vagyok biztos, hogy az tud róla véleményt mondani, aki megnézi.

Hatalmas teherrel indulhatott neki Antal Nimród a kilencvenes évek bankrablójáról – mondjuk ki: egy köztörvényes bűnözőről – szóló játékfilm elkészítésének. Ezt a terhet egyrészt maga hozta a klasszikussá vált Kontroll-lal, az amerikai filmes karrierjével, illetve azzal a cirkusszal, ami akörül zajlott, hogy hazajön vagy nem, vállalja ezt a filmet vagy sem. És ehhez adódik még mázsás súlyként Ambrus Attila személye és tetteinek megítélése, amit csak tovább nehezít, ha valaki annak idején követte a Viszkis évek alatt épülő mítoszát, netán olvasott is a „munkásságáról”. Ráadásul a már a vetítés előtt meglévő terhek felsorolásának a végére még itt sem lehet kitenni a pontot. Az elkészült film promóciója során ugyanis olyan sztorik is előkerültek, amiket a kíváncsi néző a mozivásznon szeretne viszontlátni. Tehát nem nagyon lehet úgy beülni erre a filmre, hogy ne legyen tele az ember előítéletekkel, várakozásokkal, információkkal. Nehéz kezdés.

A vége főcím szemem előtti lefutása után bizakodó vagyok. Reménykedem, hogy úgy járok A Viszkissel, mint annak idején a Magyar vándorral. Azzal a különbséggel, hogy ott kvázi dühöngve jöttem ki a nézőtérről, itt meg inkább csalódottan. Viszont a Magyar vándor az évek múlásával és a megtekintések számával arányosan egyre jobban tetszik, és minden alkalommal képes vagyok benne valami újat felfedezni. Évek múlva elárulom, hogy A Viszkis esetében megtörtént-e ugyanez.

Elsőre ugyanis nem azt kaptam, amit vártam. Ez se nem krimi, se nem dráma, se nem vígjáték. Izgalmas és látványos akciófilmnek pedig csak becsukott szemmel nevezhető. Antal Nimród Ambrus Attiláról szóló 126 perces alkotása egy már-már dokumentarista, szociológiai megfejtés- és felmentéskísérlet. Ami 115 percen keresztül két férfi egymás melletti elbeszélésére épített visszaemlékezés-lánc, majd a Viszkis szökését követően egy korabeli híradómozaik. Rettegtem, hogy megidézik a magyar televíziózás legalját, amikor a TV2 megszakította a műsorát, megjelent Pálffy István egy üveg whiskyvel a képernyőn, és elégedetten beolvasta az MTI gyorshírét Ambrus elfogásáról.

Próbálom a film hibáit gyorsan elfelejteni. A szerelmi szál annyira halvány, mint a Viszkis szerelmét alakító hölgy alakítása. A kilencvenes évek miliőjének megteremtése – akár a régi pénzek minőségét, akár az utcákon futkosó autók és látható feliratok tekintetében – siralmas. A kitalált banknevek egyenesen röhejesek. Az pedig, hogy az ideiglenesen kölcsönbe kapott lakást egy évtizeddel később is ugyanolyan állapotban használhatja a Viszkis, tipikus példája annak, amikor a rendező és a forgatókönyvíró bármiféle kontroll nélkül lehet ugyanaz az ember. Nem szépítem: nem nagyon látszik az 1,3 milliárd állami forint.

Pedig Gazsó György leginkább hallható szövegek nélküli, arcával és testével játszó hoki edzője ennél sokkal többet érdemelne. Miként a mellékszereplőként tökéletes Oszter Sándor, Tóth Ildikó, Csuja Imre, Csőre Gábor vagy Lukáts Andor is. Nem is beszélve a kaszkadőrökről, akik abban a néhány akciójelenetben, ami bekerült a filmbe, parádés dolgokat mutatnak. És bevallom, nekem Szalay Bence épp oly tökéletes Viszkis, mint a társául szegődő Klem Viktor. Viszont Schneider Zoltán a Viszkisnek feszülő nyomozóként a magyar Columbok sztereotípia gyűjteménye. Egyszer tud ebből kilépni, amikor az irodájában rájön, hogy az épületben támadt felfordulást a Viszkis szökése okozza.

Ne higgyenek nekem! Ha másért nem, azért az egy mondatért váltsanak jegyet Antal Nimród filmjére, amikor a Viszkistől a sporttársai megkérdezik, mégis honnan van hirtelen pénze: medvebőr b?meg. Lehet, hogy megszületett a lopás kimagyarázásának egy új formája.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Magyarázat távozásra

Álmomban nem gondoltam, hogy látok még olyan színházi előadást, ahol egyetlen színész, tulajdonképpen a monológjával képes olyan hatást kiváltani, hogy ott kelljen hagynom a darabot. Martfűn megtörtént, a Lovas Rozi által előadott Lányok, fiúk nagyjából nyolcvanadik percében.

A mi kiállításunk

Álltam a Művésztelep Kert Galériájának egyik termében, körülöttem az Ünnep 2013 kiállítás anyaga, a telephez kötődő alkotók festményei és szobrai, és azt éreztem, közünk van egymáshoz. Hálás vagyok, hogy az ünnep idején, amikor én is kicsit jobban ráérek, mutatni akarják magukat.

Szembenézés másfélezer évvel

Kik és hogyan élhettek jó másfélezer évvel ezelőtt Szolnok környékén akkor, amikor a magyarok ősei még nem is jártak ezen a vidéken? Akár a szemébe is nézhetünk néhány egykor itt élő gepidának a Szolnoki Galériában, az Átkelők a túlvilágra című kiállításon.

Innen mesélek

Ez egy rendhagyó kiállításajánló, hiszen a szerző a maga által összeállított, június 10-től egy éven át látható szolnoki színháztörténeti kiállítást ajánlja a nagyérdemű figyelmébe. Az "Innen mesél nektek..." című tárlat egyrészt épület-, másrészt társulattörténet. A Szigligeti kép lépcsőházában.