2025.10.14. (kedd)

Mindenkinek a maga baja

Mindenkinek a maga baja

Dátum:

Tetszik, hogy a fiatal magyar rendezőgeneráció nem könnyed vígjátékokban és elvont művészfilmekben gondolkodik, amikor először lehetőséget kap, hanem kortárs problémák játékfilmes feldolgozásában. Az Unoka után itt a Kilakoltatás. Hírekből ismert dráma sok szereplőn keresztül.

A forgatókönyvet is jegyző Farkas Máté Bence első egész estés mozija a minimális túlzásai ellenére akár egy dokumentumfilm is lehetne. A Kilakoltatás – ahogy a nem túl fantáziadús címe ígéri – egy a hírekből jól ismert szituációt dolgoz fel. A másfél órás mozi egyetlen rövid délelőttön játszódik a főváros XVIII. kerületének valamelyik kertvárosi utcájában. Az alapszituáció viszonylag egyszerű: a fiatal végrehajtó srác élete első kilakoltatására készül, ami reményei szerint nem lesz túl bonyolult. De nem lenne a történetből film, ha a szereplők viselkedése és előélete miatt nem csinálnának pillanatok alatt az egyszerűből rém bonyolultat. Ami miatt a csendes kertvárosi utca megtelik rendőrökkel, kommandósokkal, sintérekkel, mentősökkel, újságírókkal. Azaz emberekkel, akiknek a hosszabb-rövidebb ideig bemutatott személyes történetei teszik izgalmassá az egyszerű szituációt, azaz a kilakoltatást.

Farkas Máté Bence rendezői és forgatókönyvírói kvalitásait mutatja, hogy élete első nagy játékfilmjében nincs egyetlen felesleges perc sem. A főtörténet éppúgy ki van találva, mint a szereplők mellék sztorijai, amiket ráadásul olyan ügyesen adagol, hogy egy pillanatra sem lankadhat a figyelem. Mert – és nem akarom lelőni a „poénokat” – lassan kikristályosodik a végrehajtó és a jogvédő lány kapcsolata és annak mozgatói, a kilakoltatásra váró – csak az utolsó jelenetekben feltűnő – idős asszony és a gyerekének a viszonya. De zseniális az először megérkező, kedves, félszeg rendőrnő kitörése, sőt a csupán a vége főcím alatt felbukkanó új lakók története is. Helyén lévő mondatok, erős karakterek, jól egymásra épített jelenetek, a film végére összefutó szálak. Parádés forgatókönyv, alázatos rendezés.

Nagyon jó színészekkel. A főszerepet alakító Orosz Ákost a sohavégetnemérős-től kezdve a Brazilokon, az Apró meséken, az Örök télen át a Becsúszó szerelmen és a Nagykarácsonyon át az utóbbi évek legjobb filmjeiben láthattuk, igaz, eddig csak mellékszereplőként. Amik után már kijárt neki egy főszerep, és az apjával, a testvérével, de tulajdonképpen az egész világgal küzdő – de igazából csak kényszerből rossz helyen lévő – végrehajtóként nem is okoz csalódást. Egy ismerős srác, aki csak bizonyítani akar, bár sokszor bizonytalan. Nem macsó, nem szuperhős, hanem tényleg egy fiú a főváros valamelyik kerületéből.

Aki mellett olyan színésznők brillírozhatnak, mint a mindenben csodálatos Nagy Mari, a kilakoltatásra váró idős hölgy szerepében, Mészáros Blanka, a lázadó testvér, Láng Annamária, a kedves rendőrnő vagy éppen Török-Illyés Orsolya, a pszichológus karakterében. Mindnyájukkal találkozhattunk az elmúlt években filmvásznon, de egyikükből sem lett ettől ripacskodó celeb. De a férfi szereplők felhozatala is parádés. Trill Zsolt, mint költöztető, Pál András, mint TEK-es, Znamenák István, mint apa, na és a csak pár pillanatra feltűnő Katona László, mint állatkerti kutyabefogó, vagy Sajó Dávid és Fábián Tamás. Nem hekkeltek meg. Az utóbbi két úriember a Telex újságírói, mint újságírók tűnnek fel az egyre kaotikusabb kilakoltatás környékén.

A Kilakoltatásban összességében mégis talán az a legjobb, hogy soha sem az történik, amikhez a filmes nagykönyvek alapján hozzá vagyunk szokva, és várjuk is. Nem szövődik szerelem, nincs rózsaszín ködös happy end, soha nem következik be az a legrosszabb, amit pedig mindig megjósolnak. Hétköznapi, földön járó marad az egész történet. Hiszen nincs is benne semmi különös, csak azon a rövid délelőttön egymásmellé verődnek emberek, akiknek óhatatlanul megismerjük a személyes történeteit, problémáikat. És, ahogy jöttek, úgy mennek is. Véget ért az akciók, véget értek a kapcsolatok. Nincs már ott semmi látnivaló. Az más kérdés, hogy aki belenézett a történetükbe, annak azért sok sztori forog tovább a fejében.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Sírni fogunk

Elvittek a városból gimnazistákat, első világháborúban hadirokkanttá lett középiskolai tanárt, köztiszteletben álló Szapáry utcai orvost, és további legalább 1000 szolnokit egy ordas eszmére hivatkozva. A szolnoki elhurcoltak teszik igazán megrendítővé a Galériában nyílt kiállítást.

Tiszaligetünk napjai

Akinek az elmúlt fél évszázadban volt valamennyi köze Szolnok bármelyik iskolájához, annak biztos, hogy van legalább egy emléke az ötvenéves Tiszaligeti Napokról. Márpedig akkor érdemes felkeresnie az ebből az alkalomból készült honlapot, amit nemcsak olvashat, de személyes emlékeivel is bővíthet.

Mucsi és a fiatalok

Mucsi Zoltán felkérése A fösvény címszerepére nemcsak neve és szolnoki múltja miatt volt remek ötlet, de színészi játéka és a fiataloknak teremtett lehetőségek okán is. Szabó Máté szövege és rendezése pedig kiválóan mutatja, miként lehet egy közel 350 éves művet frissen, de nem izzadságszagúan maivá tenni.

Mesterfilm

Kurzusfilm is lehetne, de szerencsére nem az, így talán nem riasztja el a fél országot. A legjobb értelemben vett történelmi film, aminek a hiányát annyian és annyiszor szajkózzák, kérdés, hogy ez feltűnik-e nekik. Mert a Mesterjátszma egy mesteri alkotás, nem szégyelleném az Oscar-listán.