2025.10.14. (kedd)

Nem érettségi találkozó

Nem érettségi találkozó

Dátum:

A Filmhét vége felé végre Szolnokra is megérkezett a Moszkva tér rendezőjének új filmje. Török Ferenc Senki szigete ezen a héten már megy a Tisza moziban, érdemes rá beülni, ám senki ne keresse benne a rendező első filmjeinek folytatását. Ez már egy másik generáció problémája.

Akik a rendszerváltás környékén érettségiztek, azok szerintem Török Ferenc első játékfilmjeit generációs alkotásokként tartják számon. A Moszkva tér, a Szezon és az Overnight a kilencvenes években, a nagybetűs életbe belépni igyekvők próbálkozásairól, küzdelmeiről és gyötrelmeiről szólnak az éppen átalakuló világ jellegzetes figuráival és környezetével. Török persze azóta más filmeket is készített – például az izgalmas Isztambult vagy az Apacsokat -, ugyanakkor új mozija kapcsán maga sem tagadta, hogy épít a Moszkva tér sikereire. Azaz a reklám miatt sem lehet úgy beülni a Senki szigetére, hogy zárójelbe tennénk a rendező korábbi filmjeit.

Azt azonban érdemes leszögezni, hogy a Filmhét miatt a vidéki mozik elől sokáig elzárt, a héten azonban már a Tiszában is látható Senki szigete nem a mai negyvenes generáció életének újabb lenyomata. Sőt, szomorúan kellett megállapítanom, hogy az ehhez a korosztályhoz tartozó, eddig mindig a csinos, fiatal lányt játszó, ma is gyönyörű Schell Juditra a szerethető nagymama és a bohém fiatalok közötti, kellemetlenkedő középkorú figuráját osztotta a rendező. Persze ebben is zseniális, csak hát itt érzi igazán a negyedszázada érettségizett, hogy elment az idő, már mások a fiatalok, mások a problémák. És bizony Török új filmjében olyan lányok alakítják az ügyeletes jó csajokat, akik a nyolcvanas évek végén születtek.

Talán ezért sem tudom megítélni, hogy a Senki szigete lesz-e a mai húszasok számára olyan generációs alapmű, mint nekünk volt a Moszkva tér. Az vitathatatlan, hogy fantasztikus lenyomatát adja a 2010-es évek Budapestjének. A figurák, a terek, a zenék élvezhető atmoszférát teremtenek, sőt olykor-olykor kacagtató szituációkat hoznak létre. Ebben azonban a rendező mellett elképesztően nagy szerep jut Szecsanov Martin operatőrnek, aki valami elképesztően szerethetőre fotografálta Budapestet. A nagyvárosi környezet ellenére gyönyörű, a film egészéhez nagyon sokat hozzátevő képek sorozatát láthatjuk neki köszönhetően. Ami azt hiszem, nem valósulhatott volna meg a helyszínvadász profi munkája nélkül. Régen éreztem magyar filmnél ennyire, hogy nem véletlenszerűek a helyszínei – holott egy étterem, egy lakás, egy utca bárhol és bármi is lehetne -, hanem nagyon is tudatosan lettek kiválasztva.

Persze feltehető a kérdés, hogy miről is szól Török Ferenc új filmje. Őszintén meg kell mondanom, nem pontosan tudom. A remek színészek – Jakab Juli, Mohai Tamás, Bánfalvi Eszter, Margitai Ági és egy sajnos név szerint számomra azonosíthatatlan gyerekszereplő -, a fentebb dicsért helyszínek és képek, valamint az olykor döbbenetes zenei betétek – elhangzik például az Európa Kiadó Szerelem című remeke is – mellett a történetről tudok a legkevesebbet mondani. Talán azért, mert a könnyű filmek világában az Igazából szerelem által meghonosított modellt – sok apró történet, amelyek a saját menetük vagy a szereplőik miatt keresztezik egymást – alkalmazza. Mindenki éli az életét, és mint a filmben többször feltűnő biliárdban, a találkozó golyókhoz hasonlóan, olykor irányt változtatnak. Aminek a vége hol a boldog vég, hol egy újabb hazugság vagy más álmainak a megvalósítása.

Mindezzel együtt jól éreztem magam a Tisza mozi A termében, ahol a vasárnap esti vetítés ellenére sem egyedül néztem ezt az új magyar filmet. Ami alapvetően szerethető, szórakoztató, kikapcsoló és kicsit még gondolkodtató is. Azt persze nem tudom, hogy lesz-e belőle kasszasiker. És talán nemcsak azért, amit a rendező mondott egy interjúban a Magyar Filmalapra, miszerint filmet már tudnak csinálni, reklámot még nem. A Senki szigete ugyanis elég nagy hírverést kapott az utóbbi hetekben, így semmi esetre sem ez lesz a siker vagy a kudarc vízválasztója. Hanem, hogy megtalálja-e a saját generációját, amihez azért már a rendezőt sem sorolnám.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

A besúgó szolnoki fénytörésben

A nyolcvanas évek közepén már szolnokiként talán máshogy emlékszem a rendszerváltás előtti időszakra, mint a főváros belső kerületeiben élők. Besúgó nem voltam, és azt sem tudom, jelentettek-e rólam, viszont az biztos, hogy az HBO első hazai fejlesztésű sorozata, A besúgó nekem nagyon bejön.

A mi könyvünk

A Szolnok könyve olyan, mint mi. Nagyon érdekes, de itt-ott felületes, nagyon szerethető, de néha szubjektív, nagyon fontos és nehezen letehető. Nem ellene, érte vitatkozom. Mert ennek a könyvnek minden szolnoki polcán ott kellene lenni, és mind iskolában használni kellene.

Mentünk a toronyba fel

A Múzeumok Éjszakájában az a legjobb, hogy olyan helyekre is be lehet jutni, ami egyébként zárt terület. Például a szolnoki járműjavítóba, ahol nemcsak a frissen felújított, 111 éves víztornyot nézhettük meg, hanem a város egyik legsikeresebb üzemét is. Sínek, vagonok és olajos üzemszag.

Jó este

Nem a legendás film és nem is a korábbi bemutatók replikája, hanem egy új, valóban ma is értelmezhető előadás a Szigligeti idei első premierje, a Jó estét nyár, jó estét szerelem, amit úgy visz a hátán a főszereplő, Dósa Mátyás, hogy közben mindenki más is a maximumot hozhatja ki a szerepéből.