2025.12.1. (hétfő)

Olykor értetlenül

Olykor értetlenül

Dátum:

Lehet-e balra kanyarodni a Szapáry és a Baross utcák kereszteződésében? Egy- vagy kétsávos a Várkonyi téri körforgalom? A Gárdonyi útról miért nem lehet az Adyra, balra kanyarodni? Nem lehetne az autóvezető képzést, traktorozást és a szemétszállítást reggel szüneteltetni?

Szeptember végén tettem beismerő vallomást arról, hogy olykor praktikus okokból megszegem a közlekedési szabályokat. Nem mentség, de úgy tűnik, ezzel nem vagyok egyedül. Ami talán mégis pozitívum ebben az egészben, hogy mintha mások is törnék a fejüket, miként lehetne praktikusabb a szolnoki közlekedés.

 

Lassító tényezők

Az egyik felvetés a reggeli csúcsforgalom gyorsítását – pontosabban normális sebességre kapcsolását – érinti. Aki autóval közlekedik a városban hét és nyolc óra között, az pontosan tudja, hogy abban a hatvan percben szűkek az utcák áteresztőképességei. Előtte és utána általában kevesebb a gond, viszont pont akkor, amikor mindenki késében van, ezért a legtöbben sietni próbálnának, bizony lelassul a forgalom. Közös tapasztalat, hogy ennek a lassulásnak van három olyan oka, ami talán kezelhető lenne.

Az egyik a munkagépek közlekedése. Vitathatatlan, hogy mindenki időben el akarja kezdeni a napi munkáját, de biztos, hogy reggel hét és nyolc között kell a 25 km/h feliratú traktorokkal a városon átvágni? Ha már hétig nem ért a terepre a kolléga, akkor nyolc után nem érne rá? Aminek köszönhetően nem kellene lépésben menni például a Városmajor úton, ahol egyébként sem egészséges előzni.

A másik a tanulóvezetők hada. Világos, hogy mindenki mazsolaként kezdte, és az is tiszta sor, hogy valós közlekedési szituációkban kell edződniük a tanulóvezetőknek. Ezekből kifolyólag általában toleráns is vagyok a T-betűs autókkal, amiért cserébe hasonlót várnék el. Csak úgy egymás között – az oktatók és a már oktatottak – nem állapodhatnánk meg abban, hogy reggel hét és nyolc óra között szünetel az autóvezető-képzés a városban? Vagy csak a rutin pályákon folyik, ott, ahol senkit nem zavar egy ügyetlen parkolás, bizonytalan kanyarodás vagy óhatatlan lefulladás.

Talán ugyanígy meg lehetne kérni a Remondis kukás autókat irányító szakembereit, hogy reggel nyolc óra előtt ne induljanak el a kocsik. Vagy, ha ez elkerülhetetlen, akkor a város szélén, a kisebb forgalmú utakon dolgozzanak olyankor. Mert aki fogott már ki szemetet gyűjtő kukásautót valamelyik szűk belvárosi utcában, az fel tudja idézni, milyen érzés minden ház előtt csak egy-egy percet várakozni.

 

A zavaró rendőrök

A lazán lóbáló zsarukák cikkben utaltam arra, hogy a reggeli forgalmat olykor a rend őrei nem segítik, hanem jó szándéktól vezérelve inkább akadályozzák. És mintha a helyzet romlana.

Október első péntekjén fiatal őrmester teljesített szolgálatot a Belvárosi iskola előtti zebránál. Nem tudom, milyen megfontolástól vezérelve, de úgy érezte, akkor jár el helyesen, ha a gyalogosokat egyesével segíti át a zebrán. Aminek az lett a következménye, hogy a Szapáryról már alig lehetett jobbra kanyarodni a zsinagógánál. Pedig az ifjú kollégának csak annyit kellett volna tennie, hogy határozott fellépésével a gyalogosokat is megállásra kényszeríti, összevár kisebb csoportokat, addig pedig lengő kezével az autók gyors áthaladását segíti elő. Így a biztonság is megmaradna és a forgalom se állna be.

A Fiumei iskola közelében múlt pénteken reggel szolgálatot teljesítő ifjú kollégáról jutott eszembe egy másik dolog. Szerintem a zebránál nem azért van a rendőr, hogy az egyik oldalról, mint egy gyalogos besétáljon az átkelő harmadáig, közepéig, majd mint egy eltévedt turista visszaforduljon. Csökött agyam szerint akkor jár el helyesen, ha mielőtt a gyalogosokat a zebrára engedné, a forgalmat leállítva, magasra tartott kézzel besétál középre – ellenőrzi, hogy a vaksi autósok valóban megálltak-e -, majd egyértelmű karjelzéssel átsegíti a gyalogosokat. Ezt követően pedig vagy kisétál a járdára, vagy kilencven fokban elfordulva, a testével párhuzamosan engedi elmenni az autókat.

Szerintem nem olyan bonyolult ez a feladat, csak közben nem lehet sem sms-ezni, sem a szolgálatai füzetbe írogatni.

 

Forgalmi anomáliák

A szabálytalanságaimról szóló cikk kapcsán a legtöbben a Várkonyi téri körforgalmat citálták. Mondván: az kétsávos. Merthogy amikor elkészült, az volt. Meggyőződésem azonban, hogy jelenleg nem az. Sajnos. Viszont ezt nem ártana tudatosítani.

A Várkonyi téri körforgalom akkor lenne kétsávos, ha ezt a korforgalomba érkezés előtt tábla jelezné, továbbá, ha az aszfalton a felfestés is erre utalna. Attól, hogy elvileg elférünk egymás mellett két autóval, szerintem még nem mehetünk a párhuzamos közlekedés szabályai szerint. Pedig – mint Angliában tapasztaltam – a valóban több sávos körforgalom nagyon praktikus. A külső körön azok haladnak, akik már a következő kihajtón el akarják hagyni a kereszteződést. A belsőn pedig mindaddig azok, akik viszonylag hosszabb ideig maradnak a körben. Nem mondom, meg kell az ilyesmit szokni, ám amíg nincs ilyenünk, addig ne próbálkozzunk vele.

Ahogy a Szapáry és a Baross utca kereszteződésében a balra kanyarodással sem. Az előző cikkre reagáló egyik olvasó jelentette ki, hogy ott szerinte nyugodtan lehet balra kanyarodni, mert nemcsak a logika kívánja ezt meg, de tábla sem tiltja. Elmentem megnézni. Azzal mélységesen egyetértek, hogy legalább a Tisza felől érkezve engedni kellene a balra kanyarodást – így nem kellene az Adyig elmenni, majd valahol visszafordulni -, ám jelenleg ez tilos. Nemcsak azért, mert a felfestés és a közlekedési lámpa is erre utal, de nagyjából a Lipóti pékség előtt, nagyon eldugva egy tábla is erre utal. Igaz, nem ez az egyetlen közlekedési tábla a városban, amit nehéz felfedezni a növényzet miatt.

És legalább ennyire nehéz felfedezni a logikát abban a helyi szabályban, ami a Gárdonyi útról tiltja az Adyra történő balra kanyarodást. Szemből, a Pláza felől ugyanis mind a két irányba lehet kanyarodni. Ezért érthetetlen, hogy a Gárdonyiról szabályosan ezt csak úgy tehetem meg, ha előbb átmegyek az Adyn, majd a Skála rakodója előtt megfordulok, és ismét kivárom a lámpát, aminél persze már mehetek jobbra, azaz a Tabán irányába.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Traktorkereső

Remélem, pillanatokon belül kiderül, hogy a szolnoki Szabadtéri Vízügyi Múzeumban egykor látható Hofherr Schrantz körmös traktort nem ellopták a Millérről, hanem csak valahol felújítják, hogy a hamarosan megmenekülő gyűjtemény dísze legyen. De azért aggódom.

Ez a hajó elment (1.): Képviselők a szolnok.hu-n

"A város honlapja többet áruljon el a közgyűlés tagjairól és munkájukról." A 2019-ben új szolnoki közgyűléshez anno volt tíz kérésem, köztük ez. Tudom, a kívánságműsor nálunk a választásig tart. Nincs kétségem, hogy ez a testület már nem tesz csodát, úgyhogy inkább ismét számot vetek.

Gyár állt itt

Talán a mai szolnoki gyárak és nagy munkáltatók is egyszer olyan legendái lesznek a város történetének, mint amilyenekké sok évtizeddel ezelőtt a Vegyi, a Cukorgyár, az ÁÉV, a Mezőgép vagy éppen a környék téeszei lettek. Igaz, többségük jóval több volt, mint szimpla munkahely.

Zúgó és vágóhíd

Zúgóval visszaduzzasztott folyó, kulturális negyeddé varázsolt vágóhíd. Toledo és Madrid. Haszontalanul ingadozó vízszintű Zagyva, üres telekké dózerolt ipari negyedek. Szolnok (is). Nem azt mondom, hogy külföldön kolbászból van a kerítés, de sok esetben ügyesebben gazdálkodnak a töltelékkel.