2025.08.27. (szerda)

Olykor szabálytalanul

Olykor szabálytalanul

Dátum:

Igyekszem a KRESZ előírásait betartva autózni Szolnokon, de van néhány hely, ahol praktikus okokból egyszerűen szabálytalankodnom kell. Meg néhány olyan is, ahol mindig nagyon remélem, hogy mások nem megszokásból közlekednek. Vajon lehetne néhol finomítani a renden?

Tudom, hogy egyszer rá fogok faragni, de az SZTK és a Pelikán Szálló között lévő parkolóból a legtöbb esetben – főleg sötétedés után – szabálytalanul szoktam kihajtani. Mert, ha nem így tennék, akkor meg kellene kerülnöm az SZTK épületét, és csak úgy juthatnék ki a Baross útra. Így viszont a parkolóból majdnem egyenesen kihajtva, az SZTK előtt tudok eljutni a Batthyány utcáig. Elismerem, hogy ez nem helyes, de praktikus.

És, hogy ez szabálytalan, az legalább akkora hülyeség, mint hogy az SZTK túlsó sarkán, a Batthyány utcánál nemcsak balra, de jobbra is lehet kanyarodni. Azaz a Batthyány utcának a Baross és az Ady között van két egyirányú és egy kétirányú szakasza. Ami az SZTK elől indulva praktikus, viszont, ha a mögötte lévő utcából jövők – mondjuk a fent említett parkolót szabályosan elhagyva -, akkor mindig a frász tör, hogy érkezik-e valaki balról. Persze tudok logikusnak tűnő magyarázatot adni ennek a szűk utcának a kétirányúsítására, de nehéz elfogadni. Nem hiszem, hogy a mentők vagy a betegek ne tudnának a Kápolna utca felé kerülni.

Van egy másik kereszteződés is a közelben, ahol egy ideje óvatosabban vezetek. Ha a Baross utcáról balra bekanyarodunk a Petőfire, akkor az egykori 633-as előtt egy háromszög alakú térre érkezünk, amin van még egy út autók számára. Azon olyanok érkeznek, akik a Barosson a másik irányból jőve, jobbra kanyarodtak a Petőfire. Itt kinek van elsőbbsége? Ha nincs tábla, akkor a jobbkéz-szabály értelmében annak, aki a Barossról jobbra kanyarodva érkezett, és közvetlenül az iskola előtt halad. Viszont, ha esetleg van kint tábla, akkor a másiknak. Egy komolyabb fékezés után elballagtam megnézni, hogy mi a helyzet, és a fák között találtam is egy elsőbbségadás kötelező táblát. Amit nyáron takarnak a fák.

Ezek persze pitiáner dolgok a Zagyva-híd Szabadság tér felőli végéhez képest. Ahol úgy látom, egyre többen szabálytalankodnak. Elsősorban azért, hogy működjön a kereszteződés. Ugyanis, ha a Zagyván túlról érkezem, akkor a híd belvárosi végén mehetek egyenesen és jobbra is. Viszont a hídon elvileg csak egy sáv áll az autók rendelkezésére. Tehát, ha egyenesen akarok továbbhaladni, és mindezt szabályosan szeretném megoldani, akkor az ez irányból viszonylag rövid zöldnek köszönhetően, be tudom dugítani a vártemplom felől érkezőket. Ha azonban a lámpa előtt minden egyenesen haladni akaró a lehető legjobban behúzódik a híd közepére, akkor ugye a jobbra kanyarodók számára nyílik egy kvázi plusz sáv. Amivel csak az a baj, hogy így az egyenesen haladók kicsit már a szembe sávban, vagy talán forgalom elől elzárt területen állnak, továbbá, ha a Pólya felől busz akar kanyarodni balra, annak könnyen az útjába lehet az elől álló. A hídról így jobbra kanyarodók pedig szabálytalanul előzik az álló kocsisort.

Minden bizonnyal a szabványok nem engedik meg, hogy két sáv legyen a keskeny hídon. Igaz, látott már olyat a világ, hogy egy nem túl hosszú hídnak csak az egyik oldalán van járda. Aminek meggondolása a szemből érkezők mozgását is segíthetné.

Ugyanis, ha valaki a belvárosi Tisza-híd vagy a Kossuth tér felől akar átjutni a Zagyva-hídon, az nagy eséllyel akad fenn azok miatt, aki a Pólya Tibor utcára kanyarodás előtt pirosat kaptak. A rutinosabbak itt is próbálnak az úttest közepe felé húzódni, és ha nem busszal vagy teherautóval vannak, akkor meg is nyílik mellettük egy, a Zagyva-hídra felvivő sáv, amit szabályosan nem lehetne használni. Viszont, ha nem élünk ezzel a sávval, akkor sokszor a Kossuth tér felől érkezők nem férnek át a szabad jelzésükön, és pillanatokon belül megakasztják a belvárosból kifelé tartókat. Tehát olykor a szabálytalankodókon múlik, hogy halad-e a kocsisor.

És lehetne még példákat mondani, ahol a praktikum okán sokan szembe mennek a forgalommal – például a színház körül -, nem a legszabályosabban viselkednek a jelzőlámpáknál – például a piac mellett – vagy nem várják meg az összes gyalogos átkelését a zebránál – például az állomásnál. Ami nem jó, mert az ilyesmiből könnyen lesz baj. Tehát eszem ágában sincs bárkit is ilyen szabálytalanságokra bíztatni. Csak jelezni akartam, hogy itt-ott talán lehetne finomítani a szabályokon.

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Emlék villanyoszlopok

(NYÁR) A lassan százhúsz éves szolnoki közvilágítás két "emlékoszlopára" hívták fel a figyelmemet a városban nyitott szemmel járó, Szolnok múltja iránt érdeklődő olvasóim. Az egyik a Kápolna és a Baross utcák sarkán, a másik pedig az egykori Mártírok úti vasúti átjárónál áll.

Volt tér vagy sem?

A bíróságról 1924 előtt készült fotó kapcsán, három éve már elmélkedtem azon, hogy a megyeházával szemben, a Dózsa György út talán nem keskeny utcának, hanem széles térnek indult az előző századforduló környékén. Az Arcanum-on talált képeslapok miatt veszem elő ismét a témát.

bSZ2011: 99 éve ugyanott

Lassan száz éve a képeslapkészítők, a hivatásos fényképészek és a családi albumok amatőr fotósainak is kedvenc témája a szolnoki színház épülete. A kilencvenkilenc éve ugyanezen a helyen álló intézmény húsz éve újult meg legutóbb. Közös ügy volt akkor, hogy végre méltó háza legyen a Szigligetinek.

Érdekes helyek (2.): A pincétől a padlásig

Sose tudtam, hogy a Damjanich János Múzeum alatt milyen komoly pincerendszer húzódik. Ahogy azt sem, hogy a Városháza épületében egykor lakások is voltak, amelyek kiváltására épült részben a Táncsics utcai gyönyörű bérpalota. Hát ezért is jó a Kulturális Örökség Napjai.