2025.12.1. (hétfő)

Papírgyártás egykor

Papírgyártás egykor

Dátum:

"Találjátok ki, mit gyártanak ezek a gépsorok? Minden megfejtő nyer. - Írhatsz rá és vághatod, ide-oda hajthatod!" Valahogy így szólt a nyolcvanas évek egyik reklámja, ami arra akarta rávenni a fiatalokat, hogy tanuljanak papíripari szakmát. Aki Szolnok környékén hitt a reklámnak, az ma már mással foglalkozik.

papirgy3_400A szolnoki papírgyártás története 1935-ben kezdődött és 2009-ben – legalábbis egyelőre úgy tűnik – véget ért. A Tószegi úton ma is álló – jórészt üres és elhagyatott – Szolnoki Papírgyár történetét Szilágyi Ottó, a gyár nyugalmazott igazgatója idézte fel a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Levéltár április 27-én tartott estjén.

A Szolnoki Papírgyárban, fénykorában, öt gép ontotta a papírt. Az elsőt, amelyet 1919-ben gyártottak, Németországból hozták a Tisza-partján létesülő gyárba. Mint Szilágyi Ottó előadásából kiderült, egy elavult gép érkezett Szolnokra, ami alig nyolc hónapig működött, és ha áttételesen is, de csődbe vitte tulajdonosait. A sors fintora, hogy ez a már 1935-ben is elavultnak számító gép, több felújítást túlélve, 1997-ig vett rész a termelésbe.

A Levéltári Estéken azt is megtudhattuk, hogy az utoljára Szolnokra telepített gépen kívül, mindegyik máshol kezdte a pályafutását. Az úgynevezett II-es papírgépet a II. Világháború idején brazil megrendelésre gyártották Németországban, ám a tengeri zárlat miatt nem tudták leszállítani, így Magyarországra került 1940-ben. Ebben az évben éledt fel a Szolnoki Papírgyár, amelynek ebben az időben arra is volt gondja, hogy lakótelepet építsen munkásainak. A lakótelep nyomai ma is felfedezhetők a Csáklya és a Vágóhíd utcák illetve a papírgyár által határolt részen.

papirgy1_400A szolnoki papírgyártás második válsága 1950-ben következett, amikor – mint a nyugalmazott direktortól megtudhattuk – máig tisztázatlan körülmények között tűz ütött ki a gyárban. A szabotázsnak beállított baleset után felvetődött a szolnoki papírgyártás megszüntetésének lehetősége, ám végül az a döntés született, hogy nem leállítani, hanem fejleszteni kell a gyárat.

A döntésnek köszönhetően egy újabb használt gép – a III-as papírgép – került Szolnokra, ezúttal Újpestről. Nem sokkal később – ugyancsak a fővárosban leszerelt masinákon – a zacskógyártás is megkezdődött Szolnokon, így már nemcsak papírt gyártottak a Tisza-parti városban, hanem fel is dolgozták az előállított alapanyagot. Az ötvenes években Szolnokra kerülő Szilágyi Ottó elmondta: a negyedik gép sem nálunk kezdte a pályafutását, azt Csepelről telepítették át, majd újították fel. Erre a gépre jellemző, hogy a meglévő három termelését meghaladó teljesítményre volt képes.

A Szolnoki Papírgyár és a papírgyártás aranykora a nyolcvanas évek elején köszöntött be. Egy sikertelen dunaújvárosi beruházás után döntés született arról, hogy Szolnokon egy világszínvonalú gépet kell üzembe helyezni. Az 1981-ben indult, Szilágyi Ottó közlése szerint 6,1 milliárd – akkori – forintos beruházás révén egy finn, korának egyik legkorszerűbb papírgyártó gépsora került Szolnokra, a mintegy 1700 vasbeton cölöpre épített új csarnokba. Az 1984. október 30-án átadott gépsor révén a nyolcvanas évek végére megháromszorozódott a Szolnoki Papírgyár termelése. Ezzel egyidejűleg a gyár a város egyik legnagyobb foglalkoztatója lett, munkát adva többek között azoknak a fiataloknak is, akiknek a képzése 1982-ben indul a Pálfy János Szakközépiskolában.

papirgy2_400Alig futott fel azonban a termelés, a rendszerváltás megroppantotta a Szolnoki Papírgyárat. A szovjet felvevő piac összeomlása, és a hazai piac hirtelen megnyitása annak ellenére tette tönkre a papírgyárat, hogy a kilencvenes évek elején rohamosan nőtt a hazai papírfelhasználás.

A gyárat 1991-ben 51%-ban egy osztrák cég vásárolta meg, hogy aztán a következő évben a még mindig korszerűnek számító V-ös papírgépet 3 évre leállítsák. A termelés soha többé nem érte el a nyolcvanas évek végi szintet, és hiába jelentek meg új tulajdonosok, a gyár tavaly lényegében megszűnt létezni.

A sok egykori dolgozó által is hallgatott levéltári előadáson Szilágyi Ottó elmondta, hogy az I-es gépet 1997-ben állították le, a II-es egy tiszacsegei vállalkozóhoz került, aki még ma is évi 2000 tonna papírt termel vele, a másik kettő pedig vashulladékként végezte. Az alig negyedszázados V-ös pedig Szolnoktól távol kezd új életet.

Volt Szolnok egyszer egy papírgyár. Nemcsak rengeteg embernek adott munkát, de sok mindent támogatott is. A gyár épületei még állnak a Tószegi úton. A bejárat előtt még látható az 1954-ben felállított, két női alakot formázó szobor is, amely Szilágyi Ottó, nyugalmazott papírgyár igazgató szerint, a papír körforgásának, a papíron megjelenő tudásnak az allegóriája.

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Mutált térkép a háború előttről

Eddig tévedésben éltem. Azt hittem, hogy Szolnok 1927-ben kiadott várostérképét évtizedeken keresztül változtatás nélkül használták. Aztán kezembe került egy minden bizonnyal 1937-ben mutált változat, amin a legmegdöbbentőbb a Mussolini utca, de érdekesek az új házhelyek is.

Kóborolt a Fehér kutya?

Ezt a családi fotónak is beillő, soha postára nem adott képeslapot úgy vettem meg, mint ami Szolnokot ábrázolja. Elsősorban a tulajdonos nevének felirata fölött látható fehér kutya, és az üzlet elnevezése miatt. Vannak azonban kétségeim. Bár maga a fotó a kirakat miatt így is rendkívül érdekes.

Az 1959-es térkép turpisságai

Hány strand, fürdő és szabadstrand volt 1959-ben Szolnokon? És piactér? Vagy kórház? De szabad-e hinni egy 1959-es kiadású térképnek? Alapvetően igen, de illik némi forráskritikával tekinteni egy olyan kiadványra, ami az akkor már kétszázéves belvárosi nagytemplomról említést sem tesz.

Számozott buszok és hangulat

"A személyi igazolványát ne gyűrje, ne rongálja. A benne lévő írást törölni, javítani nem szabad. Ne veszítse el, ne zálogosítsa el, gondosan őrizze! Rendőrség" Többek között ilyen "társadalmi célú hirdetés" is olvasható az 1956-os szolnoki buszmenetrendben, ami éppen októberig volt hatályos.