2025.10.14. (kedd)

Rendszám lenni vagy nem lenni

Rendszám lenni vagy nem lenni

Dátum:

Amikor egy rendszám nélküli quad vagy egy ugyancsak hatósági jelölés nélküli nagymotornyi moped terpeszkedik egy egész autónyi parkolóhelyen, akkor azért elgondolkodik az ember, hogy miért is kivételek ezek a járművek. Kíváncsi vagyok, hogy az újabb nekibuzdulásnak lesz-e eredménye.

Szinte minden évben bedobja valaki, hogy most már biztosan rendszámot kapnak az eddig jelölés nélkül közlekedő kismotorok, sőt netán az összes quad, esetleg a 2009-es szabály alól kibújó mopedautó is. Aztán valahogy mindig megfúrják a felvetést. Feltételezem abból kiindulva, hogy aminek hatósági száma van, azt előbb-utóbb adóztatni is lehet. Vagy esetleg amiatt, mert rendszám nélkül mégiscsak egyszerűbb olykor a tilosban járni, netán meglógni a felelősség elől. És mivel ilyen eszközöket – kis túlzással, hisz pontos adatok nincsenek – a fél ország használ, lobbi erőt is könnyű találni az ötlet visszaveréséhez. Szóval kíváncsi vagyok, hogy a pár hete újra bedobott ötlet eljut-e a megvalósításig.

Nagy összeggel nem fogadnék a sikerre. Mégis drukkolok a kitervelőknek. És nagyjából úgy ünnepelném a jogszabály bevezetését, mint azt, hogy Magyarországon, kétsávos úton teherautó nem előzhet. Aki ugyanis szorult már be, mondjuk olasz autópályán a 80-nal haladó kamionsort 81-gyel előző kamion mögé hosszú kilométerekre és percekre, az értékelni tudja, hogy néha több eszünk van, mint Európa szerencsésebb felének. Hogy a vendéglátóhelyekről kitiltott dohányzást már ne is említsem. Mert megértem, hogy a kamionosoknak jól esik 81-gyel előzni, meg a dohányosoknak a kávé mellé rágyújtani, de nekem miért is kellene szívnom az ő kényelmük miatt.

Hasonlót érzek, amikor egy rendszám nélküli mopedautó – nem is értem, hogy mernek vele kimenni az utcára – veszi el előlem a helyet a parkolóban. Ő ugyanis nem fizet a helyért, hiszen rendszám nélkül nem lehet megbüntetni. Vagy, amikor egy több száz köbcentis, személyautókat legyorsuló, mopednek látszó motor cikázik az autók között, és viszi le valakinek a tükrét. Mi alapján lehetne behajtani rajta a kárt, még ha van is felelősségbiztosítása? Az erdőket szétbarmoló úri quadok tombolásáról már nem is beszélve, amik azonosítatlanul tehetnek tönkre növényt, élőhelyet, túrahelyeket és nyugodtnak indult kirándulást. Magyarul ezeknek az eszközöknek az előnyeit részben azok finanszírozzák, akik rendszámmal ellátott eszközökkel közlekednek. Miért is?

Persze tudom, hogy minidig a másik mopedautós, motoros, quados a törvényszegő, mi mindig korrekt közlekedők vagyunk, talán még a parkolóórába is dobunk pénzt, csak a lelkiismeretünk megnyugtatása végett. Remek. Mert akkor pont ugyanazt gondoljuk a rendszámok nélküli közlekedési eszközökről. Sőt, szerintem még abban is egyetértünk, hogy ennek a döntésnek nem kellene egybeesnie egy újabb költségvetési bevételszerzéssel. Nyugodtan be lehetne vezetni csak azért, mert ez szolgálná a jogegyenlőséget és a jogbiztonságot.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Krtek üdvözlete

A nyolcvanas évek előtt született, a szocialista táborban felnőtt embernek mi a legkedvesebb emléke a ma már nem létező Csehszlovákiáról? A remek koh-i-noor ceruzákon és a csodálatos Skoda Felíciákon túl? Hát krtek, azaz a kisvakond, akinek hol nadrágja, hol autója, és két remek barátja volt.

Az adósságokat majd rendezni kell

Mi történne, ha Szolnok csődbe menne, azaz nem tudná fizetni a beszállítóit, a hiteleit, a kiadásai és a bevételei között tátongó lyukat nem lehetne tovább mindenféle pénzügyi manőverekkel elrejteni? Van még mit eladnunk? Egy tervezet okán lehet itt nagy csodálkozás 2024 után.

Más nem marad

A Ceglédi Városvédő és Szépítő Egyesület a város napján adta át elismeréseit a példaértékűen felújított épületek tulajdonosainak, akik büszkén léptek az ünneplők elé. Mindezt fájó szívvel írom le, mert akár a szolnoki Mária utca 49. számú ház is kaphatott volna ilyen díjat. De már soha nem fog.

Féltsem a Tiszaligetet?

Nekem úgy tűnik, mintha a Tiszaliget végében, a régi pártiskola mellett, az egykori MÁV üdülő helyén társasház épülne. Persze lehet, hogy tévedek, miként a Belvárosi híd lábánál folyó építkezés kapcsán is néhány dolgot rosszul gondoltam 2016-ban. Vajon kell-e aggódni?