2025.10.13. (hétfő)

Történelmi gyomrosok

Történelmi gyomrosok

Dátum:

Ha nem azért nézik meg Tóth Barnabás új filmjét, mert Magyarország nevezte az Oscar-díjra, akkor válasszák amiatt, hogy a rendező jegyzi az utóbbi évek két legnagyobb sikerű kisfilmjét. Nem fognak csalódni sem a történetben, sem a színészekben, sem a látványban.

Tóth Barnabás tíz évvel ezelőtt iratkozott fel a számomra fontos, magyar rendezők listájára. Amikor a saját főszereplésével elkészítette a Rózsaszín sajt című, egy nagydumás, nőgyógyász apával élő, és felnőni próbáló, csajozni akaró srác történetét. Talán annak az évnek az egyik legjobb hazai alkotása volt. Aztán a következő, sokkal nagyobb dobása az Újratervezés című, mindössze 12 perces kisjátékfilmje volt Pogány Judit és Kovács Zsolt főszereplésével. Az idős, autóban utazó pár története néhány évvel később söpört végig az interneten, és most valahol másfélmillió nézőnél tart. Tavaly pedig a 17 perces, két szinkrontolmácsról szóló Susotázzsal mutatta meg oroszlánkörmeit, Osvárt Andrea és Göttinger Pál főszereplésével. Szóval, ha Magyarország nem jelölte volna Oscar-díjra Tóth Barnabás legújabb, egészestés Akik maradtak című moziját, előélete okán akkor is be kellene rá ülni.

Viszont jelölték. És szerintem nem érdemtelenül. Ugyanis F. Várkonyi Zsuzsa Férfiidők lányregénye című könyvéből készült film a második világháború utáni Magyarország, egy eddig ilyen perspektívából nem nagyon feszegetett látlelete. Aminek fájdalmasan szép az alapszituációja – a családjukat vesztett orvos és a nővé válás küszöbén álló, önmagát kereső, rendkívül intelligens kislány története -, ám olyan mellékszálakkal van „díszítve”, amiket történelem órákon kellene mutogatni. Nem akarok poénokat lelőni, de számomra hatalmas gyomros volt, amikor a Lukáts Andor alakította gyermekorvos felkeresi a főszereplőt, hogy a telefon kihúzása után elmondja: belépett a pártba és az első feladata, három kollégájának a megfigyelése. Vagy az utolsó jelenet, amikor Sztálin halálát bemondja a rádió, és a szereplők ünnepelnek, mert azt gondolják, onnantól minden másként lesz. Mintha kést forgatna a rendező a szívemben, hiszen tudom: nem lett.

Nyugodtan kimondhatjuk, hogy hibátlan a forgatókönyv, amit a rendező mellett a például a Brazilok című ugyancsak remek magyar filmet író Muhi Klára is jegyez. Nem köldöknézős önmegvalósítás, hanem egy elmesélt, kerek történet, amiben búvópatakként mosódnak a történelmi mellékszálak. A kitelepített asszonnyal, a gyerekorvos örökbefogadott néma kislányával, vagy éppen a kommunizmus felé robogó oktatással. És mindez Rajk László visszafogott, korhű díszletei között. a Tóth Barnabással rendszeresen dolgozó Marosi Gábor által fényképezve. Remek csapat, a tisztességest kimaxoló munkája.

Ami persze nem működni a színészek nélkül. A kislányt alakító Szőke Abigélről még alig találni valamit a neten, holott a legjobb női alakítás díjára is jelölhetnék az Oscaron. Bámulatos, ahogy az összetört kislányból a film végére gyönyörű nő lesz. Miközben arcával bármit eljátszik, amit nem kell, vagy nem lehet kimondani. Nemhogy méltó partnere az ugyancsak remek Hajduk Károlynak, de talán nem túlzás azt mondani: Szőke Abigél a film abszolút főszereplője. Miközben Nagy Mari Olgi nénije gyönyörű, az emlékekben feltűnő Jordán Adél és Balla Eszter csodálatos, Stefanovics Angéla új világot építő tanárnője meg parádés. És szolnokiként ne feledkezzünk meg Ónodi Gáborról sem, aki bár csak egy rövid jelenetsorban tűnik fel, mégis joggal szereplője ennek az első osztályú, magyar filmnek.

Ne hagyják ki!

(A film rendezője és egyik producere lesz a vendég a Tisza mozi október 1-jei vetítésének.)

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Csupa csoda

A férfiakkal csak a baj van. Akár erről is szólhat a Szín-Mű-Helyben látható Csupa balláb című vígjáték. Meg arról is, hogy Szolnokon van tíz színész, akik ismét valami szerethetőt produkálnak esténként.

Dr. Balogh Béla emlékezete

Ahogy egy újszülöttnek minden vicc új, számomra is valamennyi olyan könyv nóvumnak számít, ami korábban nem került a kezembe. Így akár egy kilenc évvel ezelőtt megjelent helytörténeti kötet is az újdonság erejével tud hatni és örömet okozni. Főleg, ha nemcsak a téma, de a megírása is kiváló.

Férfiak játéka

Tárnai Attila: nyíltszíni taps. Karczag Ferenc: többször megállt a levegő. Barabás Botond: az utolsó monológgal bevitte a megérdemelt gyomrost. Dósa Mátyás: ismét nagy kisfiú lett. Balázs Péter rendezésében a Sága liliom: férfiak játéka.

Itt mindenki hülye?

Az megvan, amikor az Üvegtigris harmadik részében, a büfé előtt Kamarás Iván azt kérdezi a lúzerektől, hogy "itt mindenki hülye"? Mire Reviczky Gábor azt feleli: "Itt? Itt, mindenki." Nagyjából ezzel az attitűddel érdemes beülni a Szigligeti mostani évadának ötödik darabjára.