2025.08.27. (szerda)

Ugyanaz a busz

Ugyanaz a busz

Dátum:

P. Nagy István tizennyolc éve, a háborús Vajdaságból érkezett Szolnokra. Könyvkiadói szerkesztőből, három kötetes költőből a Varga magyartanára lett. A következő Eső több anyaga is foglalkozik munkásságával. A Jenei Gyula által készített interjúból közlünk részleteket.

p.nagy_-2_400– Utólag már sorsszerűnek tűnik, hogy megpályáztam a Móricz-ösztöndíjat. Aztán el is feledkeztem róla, amikor jött az értesítés, hogy nyertem. Nagy pénz volt az számunkra, úgy éreztem, azzal már át lehet költözni. Az egyik haveromnak a felesége angoltanárként itt dolgozott Szolnokon a Varga Katalin Gimnáziumban. Ők hívogattak, hogy jöjjek. Telefonáltam az akkori igazgatónak, és ő örömmel fogadott, azt mondta, a magyartanítás mellett egy diáklapszerkesztőre is szükség lenne. Egyenesen ebbe a lakótelepi lakásba költöztünk. Ezzel életemnek egy újabb periódusa kezdődött. Szolnok, különösen a Széchenyi-lakótelep akkor még nem így nézett ki. Lepusztultnak hatott az egész, ugyanakkor érdekes látványt, hangulatot nyújtott. De nekem kezdettől tetszett nemcsak a lakótelep, hanem Szolnok is. Szeretek itt élni. Újvidék és Szolnok hasonlít egy kicsit.

– Mennyire mások az itteni emberek?

– Felfigyeltek ránk, amikor ideköltöztünk. Seprősi-Czárán Gyuri rögtön interjút készített velem a Telegráf hetilapba, Körmendi Lajos pedig a megyeibe írt rólam kis jegyzetet. Jóérzéssel töltött el. Veled, frissen megjelent köteted bemutatóján találkoztam először, s szinte megismerkedésünk pillanatától azon kezdtünk el tanakodni, mit lehetne tenni Szolnok irodalmi életével. Ebből a nagy tanakodásból lett később az Eső (melynek évtizeden keresztül voltam az olvasószerkesztője), több közösen szerkesztett könyv, sok-sok író-olvasótalálkozó, lapbemutató, meghitt beszélgetések irodalomról, az élet dolgairól.

– Tanárnak készültél, s a kényelmes kiadói állás után egyszerre a tanítást is megkaptad.

– Az első óráim egyikén Arany János Ősszel című versét kellett tanítanom. Alaposan felkészültem, de a lányok más osztályokból is hírét vették, hogy fiatal tanár érkezett, s megtelt a terem. Akkor szembesültem vele, nem elég tudni az anyagot, a tantermet is uralni kell. Küzdelmes idők jöttek, s nagyon hosszú folyamat eredményeként tudtam elérni, hogy tűrhető fegyelem legyen az óráimon. Arra viszont rájöttem, hogy a tanárság nem azonos a végzettséggel, a tanár az lesz, formálódik.

– Szeretsz tanítani

– Nagyon. Nincs két egyforma óra, s izgatnak a kommunikációs helyzetek, amelyeket a tanórák jelentenek. Azt szoktam mondani, nem akarok unatkozni a saját órámon. De minden óra külön kaland. Hamar feltűnt, hogy a Vargában sok a tehetségesen író, rajzoló gyerek. Próbáltam magam köré gyűjteni őket. Jó néhány évig önképzőkört vezettem. Írtuk, szerkesztettük a Vargánya című diáklapot, s már kilencvennégyben összeállítottam egy diákantológiát Vargaműhelytitkok címmel, amit Körmendi Lajos előszavazott. Félig-meddig ennek a folytatása a gimnázium fennállásának nyolcvanadik évfordulójára tavaly kiadott Varga-antológia, melyet Kovácsné Boros Zsuzsanna kolléganőmmel állítottunk össze.

– Vannak, akiket te indítottál el a pályán?

– Idetelepülésem idején tanítottam Benedek Bulcsút, aki összehozott az akkor már egyetemista bátyjával, Szabolccsal. Rövidebb prózákat hozott, később kiderült, hogy már gyerekként is írt regényeket. Első regénye, A Nagy Degeneráció megjelenése után tanácsoltam neki, próbálkozzon történelmi témájú regények írásával. Hogy ezért vagy sem, de eddigi művei azt mutatják, a történelem igencsak foglalkoztatja. Haklik Norbertet nem tanítottam, az önképzőkörbe járt. Nem tűnt írókarakternek, de rengeteg Kinget olvasott. Szerintem tőle tanult meg írni. S ami fontos, hogy hagyta magát formálni, alakítani, nem úgy, mint például Mrena Juli. Juli nem engedett beleszólni a verseibe, mindennek úgy kellett maradnia, ahogyan ő megírta. Aztán volt még egy nagyon szuverén egyéniség, Molnár H. Magor. Balogh Orsolya pedig ígéretes prózát írt. Kerepeszki Robinak meg is jelentettünk egy sci-fi regényét még az érettségije előtt. Két éve érettségizett egy kedves tanítványom, az igencsak tehetséges Szutorisz Szabolcs, aki azóta jobbnál jobb verseket ír. Érdekes műhely a Varga, sok tehetséges diákkal, de meggyőződésem, hogy szinte minden középiskolában akadnak hasonlóan tehetséges fiatalok, csak meg kell találni őket, oda kell rájuk figyelni, biztatni kell őket.

Mióta Szolnokon élsz, mintha látványosan kevesebbet írnál.

– Az elhallgató írók sem feltétlenül tudják, miért hallgatnak el. Én is csak találgatom, miért írok nagyon keveset. Azt hiszem, valami alapvetően megváltozott. Eltűnt körülem az értő-éltető közegem. Nem érzem, hogy írnom kellene, sőt meglehet, a becsvágyam is mérséklődött. Nem kell feltétlenül elégnie a költészet oltárán. Ha nem ír, nem ír.

– Tizennyolc éve élsz itt. Összejönne egy kötetre való írás a szolnoki munkáidból?

– Rajtad és egy-két emberen kívül Magyarországon nemigen ismerik, mit csináltam odaát. Ez magyarázza, hogy amikor tíz éve összeállítottam egy vékonyka kötetet, A hely grammatikáját, néhány régi versemet is belevettem, mert az itteni közönség egyszerűen nem ismerhette őket. Esszéket, kritikákat, jegyzeteket tartalmazó kötetem, az Olvasólámpa hasonlóan állt össze. Michelangelo azt mondja, ugye, a kőben ott van a szobor, csak meg kell szabadítani önnön feleslegétől. Minden szövegben ott rejtőzik a költészet. Talán most ebből az irányból közelítek az íráshoz. Nem úgy ülök le dolgozni, hogy verset írok, hanem hogy „valamit”. A létezésem és az irodalom viszonyát gondolom újra.

– Szolnokról hová vágysz el?

– Sokszor eszembe jut Svédország. Elmenni, mondjuk, erdőkerülőnek. De Kanada is forgott a fejemben. Talán mert olyan tágas, nagy terek vannak arrafelé. S jó kimondani: Ka-na-da. Nem tudom, az álmok mikor foszlanak szét. Mikor múlik el az emberből a vágyódás, hogy más akar lenni, másutt szeretne élni. Szerintem az emberek többsége ki szeretne mozdulni saját élete keretei közül. Mert mindig ugyanazt az utat járjuk, mindig ugyanarra a buszra szállunk fel.

– Unod már?

– Unom a huszonnégyest. El tudod képzelni, hányszor buszoztam rajta ugyanazon az úton? Talán előveszem a kerékpárt. Mondhatnád, hogy az iskola is ugyanaz, viszont az mégis más, mert minden osztály, minden óra is más. Cserélődnek a generációk, a gyerekek. Hogy jobbak lesznek vagy rosszabbak? Ki tudja? S ki tudja, hogy fogok-e még verset írni?

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Már nem „Kopogó lépések”

Megdöbbentő hír érkezett a Szolnoki Szigligeti Színháztól. Császár Gyöngyit, a társulat örökös tagja az égi társulatba szerződött. A 2010. decemberében megjelent Kopogó lépések című interjúval emlékezünk rá.

Író, aki színész – színész, aki ír

A Csupa balláb című zenés vígjáték egyetlen férfi szereplője Mészáros István, aki 26 éve kezdte a pályáját Szolnokon. Első szerepe becenevet is adott neki: Pulcher. Akiről kiderült, hogy nem tartja magát színésznek, és tett már néhány kanyart az életben. A Szigligeti idei első két bemutatójában azonban szerepel.

2010: Közös ünnepek

Molnár Nikolett harmadik főszerepében lép a Szolnoki Szigligeti Színház közönsége elé ebben az évadban. Bródy Sándor A tanítónő című drámájában láthatjuk november 19-től a fiatal színésznőt, aki emellett Az üvegcipőben és a Hajnalban, délben, este című darabban is játszik.

Rádiósból galerista

Seress Zsuzsát rádiósként ismerhették Szolnokon az elmúlt két évtizedben. Május eleje óta azonban a Chiovini Galériában találkozhatunk vele, aminek nem véletlen a névválasztása. Az egykori Sütő, ma Kreutzer közben nyílt galériában beszélgettünk a helyről és a megszületéséről.