2025.08.27. (szerda)

Utcasoroló (120.): Az orvos emléke

Utcasoroló (120.): Az orvos emléke

Dátum:

Az utca egyik házán talán szándékosan ugrik egy szarvas. És az elmúlt kétszáz év nevei sem véletlenek ennek az egykor vasúti sínek közé zárt közterületünknek, amelyik ráadásul egyedülálló Magyarországon. A környéken élők tisztelete követelte ki a Dr. Durst János utcanevet.

(Nyári ismétlés: Ez az írás 2022. február 10-én jelent meg először.)

Valószínű, hogy ezen a környéken már akkor is éltek és főleg dolgoztak szolnokiak, amikor nemhogy utcanevek nem léteztek, de talán még a belvárosi templom sem állt. Miként az is biztosnak tűnik, hogy az igazi változást, a városiasodást a Pest-Szolnok vasútvonal kiépülése, majd az általa vonzott iparosodás és annak minden következménye hozta el ide (is). Persze azóta sok minden változott, így például már nem határolják minden oldalról vasúti sínek ennek az L alakú, immár a Temető utcából nyíló és a Mártírok útjába torkolló utcát. Aminek az elején azért még ott vannak az egykori vasutas házak nyomai, meg néhány jellegzetes kerítéselem is.

Az utca legismertebb épülete Szolnok egyik legrégebbi oktatási tanintézménye, a néhai Újvárosi, ma már Szent Tamás Általános Iskola, hátsó traktusában a Szent Bazil Görögkatolikus Középiskolával. A suli a közterület névadója is volt 1890 és 1947 között, ráadásul úgy, hogy emiatt rövid ideig két Iskola utca is létezett Szolnokon. (A másik a mai Arany János utca volt.) Ráadásul a helynek az első feljegyzett utcanévhez is köze lehetett, mert mint Cseh Géza A Szolnok város utcanevei című könyvében írta, 1863-tól Szarvas néven jegyezték ezt a közterületet, utalva az iskola helyén egykor álló, azonos nevű vendéglőre.

A magam részéről kedvelem azokat az utcaneveket, amelyek egyediek és valóban kötődnek az adott helyhez. Ebből a szempontból a Dr. Durst János elnevezés igazi kuriózum, hiszen sehol az országban nincs még egy ilyen utcanév. Ami nem véletlen, hiszen a névadó a környék tisztelt és megbecsült orvosa volt, aki a feljegyzések szerint ingyen gyógyította a harmincas években a hozzá forduló szegényeket, minden bizonnyal munkásokat. A Jászkiséren született Durst a budapesti orvosegyetem elvégzése után 1928-ban került Szolnokra, előbb a megyei kórház, majd az OTI (az Országos Társadalombiztosító Intézet 1927 és 1950 között) kerületi, magyarul körzeti orvosa lett az Újvárosban. Fájdalmasan fiatalon, mindössze 43 évesen halt meg, azonban mint Cseh Géza könyvében olvasható, már halála után aláírásgyűjtés indult, hogy a Temető utcai rendelője közelében utcát nevezzenek el a nagyszerű emberről. Ez 1943-ban annak ellenére megfeneklett, hogy a kezdeményezés élére az újvárosi templom plébánosa állt. Négy évvel később azonban megvalósult, így 1947-ben Dr. Durst Jánosra keresztelték az Szolnok-újvárosi Iskola utcát. Egy olyan évben, amikor még nem nagyon volt napirenden az átnevezések. Viszont olyan elvitathatatlanul, hogy azóta sem jutott senkinek se az eszébe, hogy babráljon ezzel a névvel.

Miként az utcaképpel sem, ami így nagyjából egy évszázad lakóházépítéseinek az emlékeit is megőrizhette. A Dr. Durst utcában ugyanis találunk az utcafronttól beljebb, előkert mögé, lábazat nélkül, szinte a földre épített parasztházat éppúgy, mint az utca vonaláig kihozott, már stabil alapokon álló, de még nyeregtetős hosszú lakóházat is. Ugyanakkor a két világháború közötti parasztpolgár otthonok is felbukkannak több verzióban: van, amelyik a bejárattal egybeépült és az utcafronton van, miként udvari ajtós, beljebb helyezett is. Az igazi sokszínűséget azonban a Kádár-kockák adják, amelyeknek a viszonylag kis alapterületű verziójától a száz négyzetméteresig, szinte minden típusa megtalálható az utcában. Az ezredforduló előtti, modernnek gondolt, indokolatlan erkélyes, tetőtér beépítéses lakóházak között. Tényleg, mint egy építészettörténeti képeskönyv fejezete.

Amihez már csak olyan csemegék adódnak hozzá – a vasúti kerítés mellett -, mint az utca végén az egyik utolsó macskaköves utcaburkolat, vagy éppen a Vöröshadsereg útról itt maradt, több mint harminc éves házszám. De megemlékezhetnénk az utca végén álló egykori Fenyő vendéglőről is. Ám, ami nekem igazán tetszik az a Dr. Durst János utcára letekintő tornyok. Az eleje szinte egyvonalban van a 24 emeletessel, miközben a Temető utcai bejáratát az Újvárosi templom alig kilencvenéves tornya vigyázza. Ha pedig az elejétől indulva végigsétálunk, akkor a néhai papírgyár kéménye mutathat irányt, de szinte a víztorony is végigkísér bennünket. És közben talán észrevesszük azt a házat is, aminek utcai homlokzatára talán nem véletlenül került egy szarvas körvonala. Lehet, hogy akik építették, így akartak tisztelegni az utca első ismert neve, a valamikori Szarvas kocsma emléke előtt.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Autósoknak 60 éve

Szolnok első autómosója hatvan évvel ezelőtt létesülhetett a mai Móra Ferenc úti rendelő helyén, ahol egyébként "önjavítóműhelyt" is működtetett a Magyar Autóklub 1961-ben létrehozott helyi szervezete. Mindez a magánautósok és motorosok részére 1964-ben kiadott tájékoztatóban olvasható.

Szolnoki házak (35.): Az evangélikus templom

Annak ellenére, hogy 82 éves, Szolnok harmadik legfiatalabb temploma. Egy "villanyiroda" helyére épült a wittenbergi vártemplom mintájára, aminek kapujára Luther Márton, a szolnoki templom felszentelése előtt 415 évvel kiszögezte 95 pontját. Tervezője kora evangélikus sztárépítésze.

OT Szolnok (1.): Az elnök Csajkája

A Dr. Tóta Áron tulajdonában lévő 1963-as gyártású, fekete Csajkát szerintem mindenki ismeri Szolnokon. A gyönyörűen restaurált autó történetét viszont talán kevesebben, miként a tulajdonos régi autók iránti szenvedélyét is. Új sorozat: OT Szolnok, azaz helyi oldtimer-ek.

Utcasoroló (114): A Kocsoros

Úgy tűnik, hogy az ország egyetlen ilyen nevű közterülete a sportreptér bejáratától a néhai Csollák kocsmáig tartó szandai utca. Ráadásul azon kevés közterületeink egyike, amelynek csak egy oldala van, így a házszámok sorban követik egymást. Két turistaút és egy európai kerékpárút is érinti.