2025.10.14. (kedd)

Utcasoroló (27.): Szántó körút

Utcasoroló (27.): Szántó körút

Dátum:

Amíg nem néztem utána, addig azt hittem, a Szántó körút egy agrárszocialista vezérről kapta a nevét. Most már tudom, hogy az egyik legrégebbi szolnoki utcáról van szó, ami a látszat ellenére a város elmúlt százhúsz évének történetét is őrzi.

(Nyári ismétlés. Ez az írás 2014. április 4-én jelent meg először.)

Aki ott lakik, az biztosan tudja, hogy hol kezdődik és meddig tart a Szántó körút. Viszont, aki csak naponta áthajt rajta autóval vagy busszal, az lehet, hogy nem tudná pontosan megmondani, melyik az első és az utolsó épülete.

A Szántó körút a Várkonyi téri 18 emeletes ház tövében kezdődik, de természetesen a toronyház még a téren és nem a körúton áll. Az utca első, páros házszámmal jelölt ingatlana a 18 emeletes mögött, az osztott pályás úttestre merőlegesen álló, négyemeletes szalagház. A közterület 1-es számát pedig a majdnem vele szemben lévő, egykori Várkonyi ABC viselheti. Ennél kicsit bonyolultabb megmondani, hogy hol van a körút vége, mivel a Csokonain túl, nagyjából az egykori Délibáb úti iskola környékén kettéválik. A páratlan oldal a sínek felé fut tovább, míg a páros egy erős bal kanyart véve a gyorsétteremnél ér véget.

Akár azt is gondolhatnánk, hogy a számozás a körút egyes részeinek korát is kijelöli. Ám a közterület eleje csak a hatvanas években jött létre, jó néhány régi kertes ház szanálásával. Hogy bő fél évszázada milyen házak állhattak a Pozsonyi és a Várkonyi között, arra talán az egyik utolsó példa a körút és a Kassai út sarkán még álló, romos épület.

A Szántó körút születése egyébként szorosan összefügg a Szolnok egészét érintő, a hatvanas évek elején indított átalakításokkal, aminek tervei legalább tíz évvel korábbra nyúlnak vissza. Már az egykori Ságvári körút és új Zagyva-híd kialakításakor is nyilvánvaló volt, hogy erre a tengelyre keresztirányú, nagy forgalmú utak csatlakozhatnak majd. Ezért jött létre a Várkonyi tér, amibe egyik oldalról a valamikori Kun Béla, másik irányból pedig a Szántó körút lett bevezetve. A két körút közül a Szántó építése kezdődött korábban. A Várkonyi téri 18 emeletes, illetve a körút mindkét oldalán mögötte álló bérházak – nagyjából az iskoláig – 1970-re készen voltak. Ám ezzel jó tíz évre meg is rekedt a körút további fejlesztése, hiszen az építkezések nem a Szántó mentén, hanem a rá merőleges Kassain és Kolozsvárin folytatódtak.

Az egykori Keskeny János – ma Pozsonyi – és Kassai út közötti szakaszon csak a nyolcvanas évek elején épültek meg az újabb négyemeletesek. Majd pedig körforgalmon túl álló, immár sátortetősre tervezett emeletes házak következtek. Miközben a szolnoki lakásépítés igazi súlypontja a Széchenyi lakótelepre helyeződött át, ahol a hetvenes évek közepétől bő tíz éven át tömegesen épültek a házgyári lakások.

Maga a Szántó körút hivatalosan 1971-ben jött létre, amikor összekötötték a Várkonyi és Pozsonyi közötti új, korábban nem létező szakaszt, a Pozsonyin túl a Rékasi felüljáróig tartó, legalább száz éves Szántó utcával. Ha jobban belegondolok, valami kifürkészhetetlen szerencsének köszönhető, hogy a régi és az új összekapcsolásakor csupán a közterület típusát változtatták meg, magát a nevét nem. Holott 1971-ben akár Lenin körút is válhatott volna a fejlődést jól példázó utcából. Ám megőrizte a régi szakasz már 1894-ben rögzített nevét, ami arra utal, hogy a XIX. század végén valahol itt húzódott Szolnok határa, azaz ezen túl már szántók voltak.

A körút tehát három jól elkülöníthető, történetében is különböző szakaszra osztható. Az eleje a hatvanas években indult lakásépítésre emlékeztet. A páratlan oldalon a Kassai és a Csokonai között a nyolcvanas évek emlékét őrzi, míg páros oldalon a Kassaitól a gyorsétteremig a XIX. század nyomait és nyolcvanas évek végétől jellemző bizonytalanságot érhetjük tetten. Az ez utóbbi szakaszon található mindenféle társasházak, a megmaradt régi épületek, a beékelődő Csokonais házak azt mutatják, hogy legalább harminc éve nincs koncepció ennek az utcának a fejlesztésére. Pedig a Szántó körút a város egyik legfontosabb közlekedési útvonala lehetne, aminek tehermentesítenie kellene az Adyt, a belvárost, sőt a Tisza-partot is. Amihez a két oldalára építhető házaknak is igazodniuk kellett volna.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Utcasoroló (13.): Dr. Balogh Kálmán u.

(NYÁR) Magyarázatot nem tudok adni az okára, de Szolnokon sok utca viseli orvosok nevét, ami számomra szimpatikus. Ennél már csak az tetszik jobban, amikor egy közterület kifejezetten szolnoki kötődésű személyről van elnevezve. Ha pedig még köze is volt az illetőnek az adott utcához, az különösen kedves.

Twist, kubikusok, végállomás

A mai nagyik tinédzserként még úgy twistelhettek a Járműjavító Művelődési Házának Ötórai teáján, hogy az anyukák a terem szélére állított székekről tartották szemmel a fiatalokat. Hat évtizeddel ezelőtti március, amikor már alapozták a MÁV kórházat és éppen felújították a hajóállomást.

Utcasoroló (84.): Régi, forgalmas mellékutca

Adatokkal nem tudom alátámasztani, de úgy érzésem, a Baross és a Templom utcákat összekötő, a Szapáryval nagyjából párhuzamos Sütő utca, Szolnok legforgalmasabb mellékutcája, miközben a rendszeresen arra járók átlagéletkora igen alacsony. Szolnok egyik régi, soknevű közterülete.

Félrevezető szolnoki autóstérkép

Hol volt Szolnokon a második világháború előtt FIAT képviselet? Hány szobája volt ugyanakkor a Nemzeti Nagyszállónak a Szapáry úton? Nagyjából erre a két kérdésre adhatott biztosnak tűnő választ az az autóstérkép, amelyet egy bizonyos Kemenes Oszkár adhatott ki Budapesten.