2025.08.27. (szerda)

Utcasoroló (6.): Szapáry

Utcasoroló (6.): Szapáry

Dátum:

Szolnok egykori korzója, ami a város minden utcájára jellemző átépítési hullámokat viszonylag szerencsésen megúszta. Eddig három és fél neve volt. Jelenleg a többszörös miniszter, kilencszeres országgyűlési képviselő, az egykori miniszterelnök azonosítja.

Bő kétszáz évvel ezelőtt még a város külterületének számított. Aztán másfél száz éve már a Tiszán malmokat működtető, tehetős molnárok kedvenc lakóhelye. Ezért is kaphatta az első szolnoki utca-elnevezési hullám idején a Molnár utca nevet. Virágzása a XIX. század vége felé, immár Szapáry utca korában kezdődött, amikor sorra húzták fel azok a paloták, amelyek ma is meghatározzák az arculatát.

A leghíresebb és a legszomorúbb sorsú közülük a lassan 120 éves Nemzeti Szálló. Története során nemcsak a közélet központja, de katonai kórház, irodaháza is volt, földszintjén olykor jeles kávéházakkal, éttermekkel, hátsó traktusában pedig a város valamikor legnagyobb mozijával. Ma két bank foglalja el. Emeleti ablakai kitörve, de legalább a teteje felújítva.

A Nemzetitől a Baross utca felé az egykori Kádár cukrászda, az ipartestületi székház, a sarkon lévő bazár egy-egy emlék Szolnok aranykorából. Ahogy a Tisza part felé a Sütő köz sarkán lévő bérház, a valamikori rendőrség és a mellett álló bérpalota is éppúgy megérnek egy pillanatot, mint a másik oldal földszintes, mára üzletekké alakított házai.

A maga nemében igazi különlegesség a harmincas években – a remélt, de rövid második aranykorban – épített Hitelbank, amit két oldalról sajnos már a nyolcvanas-kilencvenes évek házai fognak közre. Szerencsére a hatvanas években indult átépítéseket az 1960-ig Ságvári út, majd 1990-ig körút megúszta. Az ötvenes évek építészetét az egykori Ságvári Művelődési Ház utcafrontja jelezhetné, ha néhány éve, felújítás címén nem csúfították volna el.

Szapáry Gyuláról először 1891-ben nevezték el az utcát. Abban az évben, amikor az addig már háromszoros miniszter, többszörös országgyűlési képviselő éppen az ország miniszterelnökeként ténykedett. Az 1832-ben Pesten született Szapáry Szolnok országgyűlési képviselőjeként, illetve a Tiszántúli területek megszerzésével járult hozzá annyira a város fejlődéséhez, hogy kiérdemelje a közterületet. Az 1905-ben Abbáziában elhunyt politikus nevét 1949-ig viselte az utca, majd 41 évre megkapta Ságvári nevét.

Érdekesség, hogy az átkereszteléskor még csak a Baross úttól a mai Tiszai hajósok teréig terjedő szakasz viselte a baloldali mártír nevét. A Ságvárit ugyanis akkor még a Kereskedelmi Bank szecessziós épülete zárta le, amit csak bő évtizeddel később dózeroltak le, hogy megnyissák a mai Ságvári körutat. A városfejlesztésnek köszönhetően 1960-ban ismét átkeresztelték, és lett a Várkonyi tértől a Tiszáig Ságvári körút.

Második nevét a rendszerváltás után kapta vissza. Egykori fényét azonban még keresi. A Tiszai hajósok tere felé nyíló kisebb üzletek és vendéglátóhelyek reményre adnak okot. Az igazi virágzása azonban elképzelhetetlen – a gazdasági fellendülés mellett – a közlekedés átszervezése, a több tonnás kamionok kitiltása, a járdák és az épületek felújítása illetve néhány új funkció kitalálása nélkül. Szolnok aranykorának őrzője megérné a fényesítést!

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Népbutítás helyett

Vessünk egy pillantást Szolnok térképére, mielőtt harcba hívjuk a helyieket a Csáklya utcai hídért! Gondolkodjunk reálisan a szolnoki Tisza-hidak folyamkilométerben mért távolságáról és eddigi építési üteméről. Hét oka van annak, hogy egy ilyen híd Szolnok közlekedésén miért nem segítene.

TVSZ: 68.774 szolnoki

Szolnok város lakossága a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint, tavaly január elsején 68.774 fő volt. Ez nemcsak azt jelenti, hogy a város egy évtized alatt lakóinak közel 6%-át veszítette el, de azt is, hogy a 10. legnépesebb megyeszékhely. Újra Tanultam Valamit Szolnokról (TVSZ).

Építkezés veteránokkal

Van az a korosztály, amelyik még emlékszik a régi viccre: Melyik a leggyorsabb teherautó? Az IFA, mert mindig az megy a sor elején. Egy másik vicc is eszembe jutott a szolnoki útépítéseket figyelve, amelyek olykor egy veterán teherautó találkozónak is beillettek. Gyönyörűek, csak büdösek.

Ez a hajó elment (8.): Állomásfelújítás

Nem tudhatom, hogy az aktuális közlekedési miniszter legutóbbi szolnoki látogatásán szóba került-e a vasútállomás állapota. Esküszöm, 2019-ben azt hittem, a ciklus végére ez már nem lesz téma, de hát kormánypárti polgármester, testület és parlamenti képviselő is kevésnek tűnik a megoldáshoz.