2025.08.27. (szerda)

Vészharangkongatás

Vészharangkongatás

Dátum:

Ma eladják a múltat, ami akár a jövőnk is lehetne. Patetikusan így is kommentálhatnám Szolnok első vasútállomásának, Magyarország egyik legrégebbi vasúti épületének, az Indóháznak a tervezett eladását. És mondhatom azt is: féltem az épületet.

A szolnoki Indóház kitűnő példa: nem hogy hosszútávon, de még kormányokon átívelő időszakokban sem vagyunk képesek gondolkodni. Talán vannak még, akik emlékeznek arra, amikor a Pest-Szolnok vasútvonal megnyitásának 150. évfordulójára, 1997-ben, rendbe hozták az Indóházat. Esetleg az akkori nagyszabású tervek is felrémlenek, amelyek arról szóltak, hogy a végül a fővárosban létrehozott Vasúttörténeti Park ezen épület körül valósul majd meg. És minden bizonnyal sokan hüledeztek az elmúlt szűk másfél évtizedben, hogy a tízmilliókért felújított, olykor milliókért őrzött, majd újabb milliókért kicsit ismét kipofozott épület ott áll ebek harmincadjára. Gazdag ország, gazdag város!

Szolnok turisztikai vonzerejét soha nem fogja megalapozni sem a török kor – gondoljunk Eger látványosságaira -, sem a Tisza – gondoljunk a Tisza-tóra -, sem a vízi sportok – gondoljunk Szegedre! Szolnoknak egyetlen kitörési pontja lehet ezen a téren: a XIX. században elindult hazai ipari forradalom, közlekedés és modern honvédség fejlődésének megmutatása. Tessék szétnézni Európában, hogy az ilyen jellegű, valóban interaktív és látványos attrakciók iránt mekkora a kereslet! Gondoljanak arra, hogy a sok gazda közt szinte elvesző, már-már eltitkolt szolnoki Repülőmúzeumnak, a mostoha körülmények ellenére is mekkora látogatottsága és híre van! Tehát, mi mindent lehetne kihozni Szolnokból, ha végre nem álmokat kergetnénk, hanem arra próbálnánk a turizmusunkat alapozni, amink van.

Illetve, lehet, hogy hamarosan már csak volt. Például egy Indóházunk. Mert nagyon meglepődnék, ha a város teremtené elő a körülbelül 74 milliós kikiáltási árat. Ahogy azon is elcsodálkoznék, ha mégsem pénzért, hanem valami csere, vagy közös akarat útján kerülne a városhoz az, ami – szerintem – legalább annyira a városé, mint a Magyar Államvasutak ki tudja melyik leányvállalatáé. Tartok azonban attól, hogy ilyen jellegű meglepetésektől nem kell tartanom.

Azzal pedig ne nyugtasson senki, hogy egy tőkeerős vállalkozónál jó kezekben lesz az épület. Az Indóház ugyanis a város egy olyan rozsdaövezetében áll, ami állami és városi beavatkozás nélkül további pusztulásra kárhoztatott, ahol sem eredeti, sem új, turisztikai funkciót magántőke révén nem fog kapni az épület. Nem hiszek a műemléki védettségben, és a hatóságok éberségében sem, mert ezek kijátszhatóak. Tessék az egykori kőszegi Posztógyár évszázados, védett üzemcsarnokainak a példáját felidézni! Azokat egyetlen éjszaka alatt dózerolták el, mert másra kellett a telek. És lehetett utána rendőrségre, meg bíróságra járni, valami nagyon fontos elveszett a kisváros múltjából.

A szolnoki Indóház még lassan pusztuló állapotában is több lehetőséget rejt, mint eldózerolva, vagy üresen álló irodává, társasházzá, üzletté átalakítva. És milyen rosszul fog esni, ha esetleg pár év múlva kezdene vele valamit a közösség, de az új tulajdonos csak tetemes haszonnal adná vissza nekünk azt, ami ma még kvázi a miénk.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Eszement ötlet: Állomásálom

Talán kicsit sokat foglalkozom a szolnoki Vasútállomással, aminek csak részben magyarázata, hogy napi ismerősöm. Sokkal inkább azért teszem, mert a város egyik legfontosabb, ám méltatlanul magára hagyott épületének gondolom. Amiről néha álmodok is.

A szünet 50 napja

Lesz, aki úgy érzi, ötven nyugodt nap következik az életében, mert nem bosszantom azzal, hogy mást merek gondolni, mint ő (szerinte: hülyeségeket). De vannak néhány százan, akiknek talán hiányozni fog a napi frissítés. Igazából miattuk próbálok naponta letenni valamit Szolnok asztalára.

Inkább áldozatok

Úgy tudom, nagyszüleim és testvéreik közül hatan lehettek katonák 1943-ban. Mindannyian az előző század tízes-húszas éveiben születtek, tehát fiatalemberek voltak. A doni katasztrófát túlélték, de négyen, hosszú éveket töltöttek hadifogságban. Inkább áldozatok voltak, mint hősök.

Csőszre várva

Képzeljük el, hogy családi megtakarításainkat nem saját belátásunk szerint forgathatjuk vagy kamatoztathatjuk, nem a számunkra szimpatikus bankban helyezhetjük el, hanem az államkasszára kell bíznunk! Borzasztó lenne? A nagyobb családunk, a városunk pénzével pont ez történik.