2025.08.27. (szerda)

Kanyarogjunk a Tisza partján!

Kanyarogjunk a Tisza partján!

Dátum:

Nem tudtam, hogy Balta György volt az utolsó szolnoki bőgőhajó tulajdonosa. És azt sem, hogy a Hortobágy motorossal indult újra 1947-ben a tiszai személyhajózás, amit aztán 1968-ban szüntettek meg. A Levéltár legújabb kiállításának tárlóiban azonban ezekről is olvashattam.

„A levéltárak célja a források megőrzése mellett, hogy a mai generációk megismerhessék a régmúlt dokumentumait. Ezt megtehetik úgy, hogy a levéltárakból kikérik azokat, illetve oly módon is, hogy a levéltárak egy téma köré szervezett kiállításon mutatják be őket.” Ezekkel a szavakkal nyitotta meg Mikó Zsuzsanna, a Magyar Országos Levéltár nemrégiben kinevezett főigazgatója a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Levéltár legújabb időszaki kiállítását, megragadva ezzel annak a kreatív munkának a lényegét, amit a Pozsonyi úti épületben évek óta folytatnak. Mert minden bizonnyal soha nem kérnék ki annyian a kiskörei duzzasztómű tervrajzait, mint ahányan a következő tíz hónapban rácsodálkoznak majd a megye legnagyobb vízügyi létesítményének dokumentumaira. Ha pedig hozzáteszem, hogy a rajzok mellett Chiovini Ferenc, az építkezést megörökítő két festményének másolatát is láthatjuk, akkor talán az ínyencek is ráéreznek, miért kihagyhatatlan ez a kiállítás.

„Az öröktől fogva létező Tisza lágy és szeszélyes, mint egy asszony. Így is kell bánni vele.” Mondta Fülöp Tamás, levéltár-igazgató a megnyitón, hozzátéve, hogy a kiállítás anyagának összeállításakor most is arra törekedtek, minél több szakma jelenjen meg a tárlókban. És csak a vitrinek előtt nézelődve döbben rá az ember, hogy e létezésében természetesnek vett folyó valóban hányféle embernek ad munkát. A kiskörei erőmű mellett külön részt szentelnek ugyanis a folyószabályozásnak, a vízi közlekedésnek, a vízimalmoknak, a halászatnak, a gátőröknek és persze az ár- és belvizeknek is. A levéltári dokumentumok – tervrajzok, engedélyek, utasítások – mellett természetesen sok fotóval, makettekkel és tárgyi emlékekkel is.

Itt élünk a Tisza partján, naponta látjuk, és még ha nem gondolunk bele, akkor is ugyanúgy meghatározza életünket, mint elődeinkét. Mégis, mintha sokkal többet tudnánk a Dunáról, mint a szőke folyónkról. Lovas Attilától, a kiállítás összeállításában közreműködő KÖTIVIZIG igazgatójától hallottam például először Nyárádi Hartl Edéről, a tiszai árvízi hajósról, aki nem nemesként lett hős, hanem hősiességéért kapott Ferenc Józseftől nemesi rangot. Vagy éppen a Karcag közelében, a pusztában lévő Zádor-hídról, ami valamikor a szabályozatlan folyó fölött ívelt át, és amelynek két végét egy korábbi árvíz sodorta el.

A megyei Levéltár A kanyargó Tisza partján című időszaki kiállítása kellett nekem ahhoz is, hogy megtudjam, miért nevezték bőgőhajónak a múlt század elején még jellegzetes tiszai szállítóeszközöket. (Nem árulom el, nézzék meg a kiállítást!) Meg azt is, hogy a folyami személyszállítás a második világháború után majdnem két évtizedig jellegzetes közlekedési mód volt erre felé is, míg nem az új gazdasági mechanizmus idején, gazdaságossági okokra hivatkozva beszüntették. Arra pedig csak rácsodálkozni tudtam egy 1785-ből származó, a Zagyván és a Tarnán működő vízimalmokat bemutató Bedekovich Lőrinc metszet előtt, hogy milyen más is lehetett errefelé az élet pár száz évvel ezelőtt.

A Pozsonyi úti Levéltár épületében jövő márciusig látogatható kiállítás ugyan csak pillanatképeket villant fel a Tiszáról, de ezek olyan mozaikok, amelyek a hétköznapi látogatóban is minden korábbinál teljesebb képet rajzolnak a folyóról.

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Jenei: A nők és az irodalom

Az irodalom környékén mindig nők ülnek. Ezt Bata Imre mondta egy szemináriumon. Bata nem volt tanárom, fogalmam sincs, hogyan keveredtem be az órájára, s arra sem emlékszem, miről volt szó azon - de ez a mondat megragadt bennem.

Szolnok – Mohács

A tavalyinál is kiválóbb szombat délutáni program volt a szolnoki csata. Részben azért, mert idén nemcsak a Kossuth téren folyt az ütközet, hanem már a Szapáry utcában is. Sokan voltak kíváncsiak a borítékolható kimenetelű csatára. De sokkal többen is lehetnének.

Maradj otthon mozi: 55 év után is Húsz óra

Az 1956-os forradalomról, az 1945 utáni földosztásról és a későbbi téeszesítésről, azaz a magyar faluról tudott úgy beszélni pár évvel később Sánta Ferenc és Fábri Zoltán, mint talán azóta se senki. Az 1965-ben (!) bemutatott mozi minden jelenete és alakítása vállalható és nézhető ma is.

Képcsarnok: Veteránok Szolnokon

Nyolcadik alkalommal rendezték meg a régi járművek szolnoki szerelmesei immár szokásos túrájukat és találkozójukat. Május utolsó vasárnapján a Tiszai hajósok terén lehetett gyönyörködni az 1911 és 1988 között gyártott kettő- és négykerekűekben. Képek a kiállításról, ahol mindenkit más hozott lázba.