2025.10.14. (kedd)

Utcasoroló (46.): Jósika út

Utcasoroló (46.): Jósika út

Dátum:

(VAKÁCIÓ) A Nagy Imre körút és a vasúti sínek között futó utcának előbb a nevét csonkították meg, majd negyedszázaddal később az elejét is levágták, miközben a régi házai is teljesen eltűntek. Nem mondom, hogy a város legszebb köztere, de van annyira érdekes, mint sok másik.

(Nyári ismétlés. Ez az írás 2015. március 31-én jelent meg először.)

Nincs rá bizonyítékom, de szerintem a Jósika út nem sokkal azután kezdett kialakulni, hogy a szolnoki vasútállomás a Tisza partjáról a mai helyére került. Ez ugyanis nemcsak azt jelentette, hogy az Abony felé vivő útra vasúti átjáró került, hanem kvázi a belváros felől nézve, síneken belüli lett a terület. Amit a XIX. század végén még Guszmag kertnek neveztek, ami a telkek birtokosának a nevére utalhatott. Feltételezem, hogy az egyre forgalmasabbá váló állomás és fűtőház dolgozói, illetve a különböző MÁV alkalmazottak kezdtek a kertek helyén kialakított házhelyeken építkezni. Bár az Abony felől érkezőknek nem ez volt az első utca, ami az állomáshoz vitt, de azért gondolom, komoly forgalom bonyolódott errefelé is.

Az utca 1926-ban kapta meg a Báró Jósika Miklós nevet, amikor még az Abonyi és a Baross utcákat kötötte össze. Páros oldalán a Könyök és a Család utcák, páratlan oldalán pedig a Vidra utca csatlakozott bele. Azaz olyan közterületek, amelyek a hatvanas évek közepén indult nagy vasútépítéssel, és a környék fejlesztésével eltűntek a térképről. Azokkal a feltételezhetően földszintes, kiskertes házakkal együtt, amelyek addig az állomás környékét jellemezték. És ekkoriban tűnhetett el az utca eleje is, aminek a helyén ma egy játszótér és talán a Jubileum tér egy része lehet.

A nagy átépítés idején persze már csak Jósika néven jelölték az utcát, hiszen 1950-ben mind a Bárót, mind a Miklóst elhagyták a névből. Így nem csodálkozhatunk azon, ha valaki ma azt gondolja, hogy a Jósika egy keresztnév, vagy egy másik ismert keresztnév becézett változata, amit Szolnokon közterület viselhet. Kicsit érthetetlen és szomorú is, hogy az elmúlt negyedszázadban nem sikerült rehabilitálni ezt az elnevezést.

Pedig Báró Jósika Miklósra igencsak büszkék lehetnénk. Merthogy nemcsak a magyar irodalom jelentős alakja, a Magyar Tudományos Akadémia tiszteletbeli tagja, a Kisfaludy Társaság kétszeres elnöke, hanem reformkori országgyűlések képviselő – Külső-Szolnok vármegye küldötteként -, majd az Országos Honvédelmi Bizottmány tagja, és ebben a minőségében Világos után üldözött, akit 1850-ben jelképesen ki is végeznek. Ekkor 56 éves, és éppen Drezdában majd Brüsszelben próbál új egzisztenciát teremteni, miközben művei Európában nemcsak megjelentek, de egy ideig megélhetést is biztosítanak neki, és vele együtt emigráló második feleségének. A kiegyezést nem élhette meg, hiszen 1865-ben, Drezdában elhunyt, ám 1867-ben már Jókai emlékezik rá a Kisfaludy Társaság ülésén. Annak ellenére, hogy tettei és irodalmi munkássága ma már kevésbé közismertek, azért talán egy sima Jósikára lefokozásnál többre teszi méltóvá.

Igaz, a Jósika utcát csak az találja meg, akit GPS, googlemaps vagy az emlékezete vezet, mert olvasható utcatáblát sehol se találni. Pedig nem ártana, mert a Jósika utca lényegében a 7-es számmal kezdődik, azzal a kereszteződéssel, ami erre a közterületre bevezet. Alacsonyabb számozást nem érdemes keresni, azok, mint írtam, eltűntek a régi házakkal együtt. A páratlan számozás a 27-es számig tart, elsősorban azért, mert az utca vége lényegében a Kolozsvári felüljáró rámpája, ami ugye már a Bajcsyt jelenti. Szóval ez egy olyan utca, aminek mindkét vége csak zsákutca, és csak a két névtelen, betorkolló utcákon lehet megközelíteni.

Régi házaiból egy sem maradt. Sőt, az egész utca lényegében négy épületből áll. Az egyik a páratlan oldalon végigfutó, négyemeletes szalagház a maga tíz lépcsőházával és számozásával. A páros oldalon a nemrégiben felújított, elképesztően színes és vidám Pitypang óvoda, mellette pedig az 1979-ben épült másik közintézmény, amiben ma a bölcsődei igazgatóság van. Építési dátuma a falán a mai napig látható tábláról tudható, amelyik arra emlékeztet, hogy a Nemzetközi Gyermekévben adták át. Ezt követi az utca talán negyedik épülete, ami egy trafóház lehet egy aszfaltos mini focipálya mellett.

Mindez tényleg nem sok, és még azt se mondhatnám, hogy túl szép. Viszont a neve és kalandos átépítése miatt nem kevésbé érdekes, mint Szolnok bármelyik közterülete.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

OT Szolnok (4.): Vízügyes Hofherr

Kétütemű, dízel, 7600 köbcentis, nagyjából hetvenéves és működik. Szolnok egyetlen "Hofherr körmös" traktorját a KÖTIVIZIG Műszaki Biztonsági Szolgálat telephelyén nemcsak felújították, de immár tető alatt is őrzik. A 60-70 literes tankkal szerelt gép bármikor megtekinthető.

Szolnok 900 (6.): Előünnepi lap

Négyfotós mozaikképeslappal köszöntötte az első írásos említésének 900 évfordulóját a város "születésnapjává" tevő Szolnokot az ilyen kiadványok megjelentetésére kizárólag jogosul Képzőművészeti Alap Kiadóvállalata. Nagy valószínűséggel már 1974-ben megjelent ez az anziksz.

Lengyelpiac

A lengyelpiac a nyolcvanas években maga volt a csoda, a nehezen beszerezhető nyugati javak lelőhelye. Legalábbis így emlékszem arra a kavalkádra, ami eleinte a Csáklya utcában működött. Hogy miért lengyel? Mit lehetett ott kapni? És mi volt ebben a poén? 25 év alatt érthetetlen.

Utcasoroló (9.): Indóház utca

(NYÁR) Túlzás vagy sem, de azt hiszem, az újkori Szolnok az Indóház utcában született. Annak ellenére, hogy a névadó vasútállomás egy évtized alatt elvesztette jelentőségét, és közel másfél évszázadig szürke iparterület volt. Bízzunk benne, hogy ez a cím hamarosan a turizmus miatt lesz fontos számunkra.