2025.12.1. (hétfő)

Dienes Eső

Dienes Eső

Dátum:

Az idei első Esőt valószínűleg úgy fogjuk majd emlegetni, mint a tavaly decemberben elhunyt Dienes Eszterre emlékező lapszámot. Nemcsak azért mert a lap negyedében őt idézik kortársai, hanem az illusztrációként használt kéziratok miatt is. Persze van más is a friss, tavaszi Esőben.

Azt hiszem, nem lehet szebben és méltóbb módon búcsúzni egy kortárs költőtől, minthogy a sokszor vele együtt publikálók írásaikkal és írásaikban emlékeznek rá. Ha valaki számára eddig talán nem volt ismert Dienes Eszter, vagy esetleg nem tudott mit kezdeni a munkásságával, akkor a friss Esővel helyére teheti a szerintem túl fiatalon elhunyt, mégis sokat megélt – és megírt – költőnőt. A Serfőző Simontól, Rékasy Ildikón át Karap Zoltánig terjedő emlékállítók olyan „tanulmánykötetet” tesznek le elénk, amelyért egyszer még az utókor is hálás lehet, ha majd Dienes Eszterrel fog foglalkozni.

A kortársak írásain kívül a lap Dienes Eszter kéziratainak másolataival is – grafikaként értelmezve azokat – emlékezik a költőnőre. Ezek az írógéppel és kézzel írt, majd javítgatott „képek” mutatják, miként is született egy-egy mű. És emlékeztetnek arra, milyen fontos lenne, hogy ma is szülessenek kéziratok. Mert a számítógépbe írt, majd átírt, és egy ki tudja, tíz vagy ötven év múlva mennyire olvasható memóriákban tárolt szépirodalmi alkotások éppen azt nem fogják megmutatni, hogy milyen kínok között születnek a végül közzé tett sorok. A friss Eső zseniális illusztrációi tehát nemcsak Dienes Eszterre emlékeztetnek, hanem egy kicsit a valódi kéziratok értelmetlen halálára is, és talán nem is kicsit, felkiáltójelek, amelyek a jövővel szembeni kicsinyességünkre hívják fel a figyelmet.

Természetesen nemcsak Dienes Eszterről meg a kéziratok haláláról szól a friss Eső, hanem egy kiveszőben lévő műfaj megmentéséről is. Egykoron valamire való napilap, hetilap és folyóirat sem létezhetett irodalmi riport nélkül. Azaz olyan mívesen megírt, már-már novellaszerűen elmesélt történetek nélkül, amelyek az adott korból hasítanak ki valódi szereplőket. Olyan írások nélkül, amelyek miatt a magyar újságírás és irodalmi élet között egyértelmű volt az átjárás, olyan cikkek nélkül, amelyek egyértelművé tették, hogy a jól megírt riport a műfajok királya, az ilyesmit írni képes, jó tollú riporter pedig a szakma legjobbja. Ami persze mára egy drága műfaj, ráadásul egyre kevesebb hírfogyasztó képes befogadni őket viszonylag hosszú terjedelmük miatt. Ezért is tartom nagyon fontosnak, hogy a friss Esőben, az egyébként költőként ismert Jászberényi Sándor közel-keleti riportja is helyet kapott, amely az arab világ háborús övezeteit járó újságíró valós élményei alapján született.

Mivel egy recenziónak nem lehet tiszte a szerencsére immár tizennyolcadik évfolyamába lépő folyóirat minden írására felhívni a figyelmet, így csupán két személyes kedvencemet szeretném kiemelni. Az egyik Benedek Szabolcs A kvarcóra hét dallama című írása, ami a hamarosan megjelenő, Szolnokon játszódó regényéből egy részlet, és mindazoknak kihagyhatatlan, akik a rendszerváltás előtt már itt éltek, netán a vasútállomás környékén laktak vagy nőttek fel. A másik Lackfi János Ámulat című nagyszerű verse, amit bármelyik férfi nyugodtan felolvashat párjának anyák napján, a házassági évfordulójukon vagy bármikor, ha jelezni akarja, mennyire csodálja a nőt, aki nélkül nemhogy a fél énje hiányozna, de tulajdonképpen élni sem tudna.

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Egy építkezés emlékei

Az Aba-Novák Kulturális Központban Szolnok Napján megnyitott A Tiszavirág-híd című fotókiállítást nézegetve nekem úgy tűnik, hogy van ebben a városban néhány - jó értelemben vett - amatőr fotós, akiknek sokszor sikerül jó képeket csinálniuk.

Varázslatos masinák

Az igazi gyűjtő nemcsak tárgyakat birtokol, hanem gyűjteménye darabjairól igyekszik mindent megtudni, ismereteit pedig feldolgozni és mindezt olykor be is mutatni. Kolozsi Sándor ilyen gyűjtő. Ezért is érdemes megnézni a Damjanich Múzeumban varázslatos masináit.

Hátrahagyott kérdések

Sokat ígért a Szigligeti Színház idei, negyedik bemutatója. Elvitathatatlan, hogy különleges is lett A mi kis városunk. Nemcsak a színészeket, de a szolnoki közönséget is kizökkenti a megszokottból. Ugyanakkor napokkal később is nehéz véleményt mondani, mert sok nyitott kérdés maradt.

Nem halhatunk bele

Egy fiatal lány párkeresésének kalandos történetét többféleképpen is el lehet mesélni a filmvásznon. Szerencsére olyan szórakoztató módon is, ahogy Ujj Mészáros Károly teszi a Tisza moziban is látható Liza, a rókatündér című filmjében. Csak azt nem értem, miért kellett ehhez nyolc év.