2025.10.14. (kedd)

Dienes Eső

Dienes Eső

Dátum:

Az idei első Esőt valószínűleg úgy fogjuk majd emlegetni, mint a tavaly decemberben elhunyt Dienes Eszterre emlékező lapszámot. Nemcsak azért mert a lap negyedében őt idézik kortársai, hanem az illusztrációként használt kéziratok miatt is. Persze van más is a friss, tavaszi Esőben.

Azt hiszem, nem lehet szebben és méltóbb módon búcsúzni egy kortárs költőtől, minthogy a sokszor vele együtt publikálók írásaikkal és írásaikban emlékeznek rá. Ha valaki számára eddig talán nem volt ismert Dienes Eszter, vagy esetleg nem tudott mit kezdeni a munkásságával, akkor a friss Esővel helyére teheti a szerintem túl fiatalon elhunyt, mégis sokat megélt – és megírt – költőnőt. A Serfőző Simontól, Rékasy Ildikón át Karap Zoltánig terjedő emlékállítók olyan „tanulmánykötetet” tesznek le elénk, amelyért egyszer még az utókor is hálás lehet, ha majd Dienes Eszterrel fog foglalkozni.

A kortársak írásain kívül a lap Dienes Eszter kéziratainak másolataival is – grafikaként értelmezve azokat – emlékezik a költőnőre. Ezek az írógéppel és kézzel írt, majd javítgatott „képek” mutatják, miként is született egy-egy mű. És emlékeztetnek arra, milyen fontos lenne, hogy ma is szülessenek kéziratok. Mert a számítógépbe írt, majd átírt, és egy ki tudja, tíz vagy ötven év múlva mennyire olvasható memóriákban tárolt szépirodalmi alkotások éppen azt nem fogják megmutatni, hogy milyen kínok között születnek a végül közzé tett sorok. A friss Eső zseniális illusztrációi tehát nemcsak Dienes Eszterre emlékeztetnek, hanem egy kicsit a valódi kéziratok értelmetlen halálára is, és talán nem is kicsit, felkiáltójelek, amelyek a jövővel szembeni kicsinyességünkre hívják fel a figyelmet.

Természetesen nemcsak Dienes Eszterről meg a kéziratok haláláról szól a friss Eső, hanem egy kiveszőben lévő műfaj megmentéséről is. Egykoron valamire való napilap, hetilap és folyóirat sem létezhetett irodalmi riport nélkül. Azaz olyan mívesen megírt, már-már novellaszerűen elmesélt történetek nélkül, amelyek az adott korból hasítanak ki valódi szereplőket. Olyan írások nélkül, amelyek miatt a magyar újságírás és irodalmi élet között egyértelmű volt az átjárás, olyan cikkek nélkül, amelyek egyértelművé tették, hogy a jól megírt riport a műfajok királya, az ilyesmit írni képes, jó tollú riporter pedig a szakma legjobbja. Ami persze mára egy drága műfaj, ráadásul egyre kevesebb hírfogyasztó képes befogadni őket viszonylag hosszú terjedelmük miatt. Ezért is tartom nagyon fontosnak, hogy a friss Esőben, az egyébként költőként ismert Jászberényi Sándor közel-keleti riportja is helyet kapott, amely az arab világ háborús övezeteit járó újságíró valós élményei alapján született.

Mivel egy recenziónak nem lehet tiszte a szerencsére immár tizennyolcadik évfolyamába lépő folyóirat minden írására felhívni a figyelmet, így csupán két személyes kedvencemet szeretném kiemelni. Az egyik Benedek Szabolcs A kvarcóra hét dallama című írása, ami a hamarosan megjelenő, Szolnokon játszódó regényéből egy részlet, és mindazoknak kihagyhatatlan, akik a rendszerváltás előtt már itt éltek, netán a vasútállomás környékén laktak vagy nőttek fel. A másik Lackfi János Ámulat című nagyszerű verse, amit bármelyik férfi nyugodtan felolvashat párjának anyák napján, a házassági évfordulójukon vagy bármikor, ha jelezni akarja, mennyire csodálja a nőt, aki nélkül nemhogy a fél énje hiányozna, de tulajdonképpen élni sem tudna.

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Évek óta vártam

Balog Tibiékkel akkor lesz kellemes az újabb találkozás, ha tudunk magunkon röhögni, képesek vagyunk a mozin kívül hagyni a pátoszos kivagyiságunkat, és még a politikai korrektség sem köti gúzsba a jókedvünket. Az Argo 2 csak egy film görbe tükrökkel, és nem a tükrökkel van a baj.

Csak a címében régimódi

A szolnoki Régimódi történet bizonyítja: ma is lehet Szolnokon színházat csinálni. Csak még egyszer lehessen beülni a nézőtérre, újra megnézem Csiszár Imre rendezését, mert látni akarom a három fantasztikus nőt - Radó Denise, Pertics Villő, Jankovics Anna - kiemelő társulat minden pillanatát.

A Szigligeti hatása

Kukuja, azaz Balajti Sándor, Szolnok legendás alakja éppúgy feltűnik az 1982-es Hatásvadászok című magyar filmben, mint Kadi, azaz Ignácz Kálmán, aki negyven évig volt itt maga "A színészbüfé", vagy éppen Mozsonyi Albert, Ali bácsi "A helyi" balettmester. A legszolnokibb film.

A mi Szupersztárunk

Szűnni nem akaró, nyílt színi taps. Már-már tomboló közönség a meghajlásnál. És mindezt nem intézhetjük el annyival, hogy jó alapanyagból könnyű jót csinálni. A szolnoki Jézus Krisztus Szupersztár ennél sokkal több összetevőből jött létre. Előre mondom: nagyon jól!