2025.10.14. (kedd)

A Kolozsvári-híd

A Kolozsvári-híd

Dátum:

Az egész műtárgy több mint fél kilométer és szeptemberben ünnepelhettük volna 75. születésnapját. Építésekor Magyarország legnagyobb egynyílású felüljárójának számított, de Európában is rekordnak tekintett a merevítőgerendás ívhidat. Nevét Észak-Erdély visszatérésének köszönhette.

(Évzáró ismétlés: ez a cikk 2015. november 11-én jelent meg először.)

A Bajcsy-Zsilinszky és az Abonyi utakat összekötő vasúti felüljárót többféle néven is emlegetik Szolnokon. Halottam már Abonyi úti felüljárónak, Kolozsvári úti felüljárónak és Kolozsvári felüljárónak nevezni, holott a hivatalos vagy az eredeti neve Kolozsvári-híd. Igaz, születése után pár évvel már nem volt ildomos ezt használni, pedig az 1940-ben kapott nevével nemcsak Észak-Erdély visszatérése, hanem a rajta áthaladó főút végpontjára is emlékeztetett.

A Kolozsvári-híd építésének elindítását nem Észak-Erdély visszatérése indokolta, hanem motorizáció fejlődése és a Szolnokot érintő vasúti forgalom növekedése. A fővárosból induló 4-es számú főút forgalmát a harmincas évekre ugyanis egyre inkább akadályozta a szolnoki vasúti kereszteződés. Főleg, hogy nemcsak az állomásra érkező és onnan induló vonatok miatt kellett egyre sűrűbben leengedni a sorompókat, hanem a 4-es másik oldalán lévő fűtőház megközelítése okán is. Éppen ezért teljesen érthető, hogy a gazdasági válságból kilábaló, és egyre több infrastruktúrális beruházást megvalósító országban a szolnoki vasúti felüljáró építésének ötlete is felmerült.

A felüljáró terveit Mistéth Endre készítette, akinek merevítőgerendás ívhídja a korabeli Európában is rekordnak számított. Az összesen 570 méteres építményből 401 méter maga a hídszerkezet, aminek főnyílása közel 50 méteres lett. A maitól alapvetően eltérő kinézetű felüljárót 1938-ban kezdte építeni Wanner Henrik építési vállalkozó, és a hatszázezer pengős beruházás két évvel később, 1940 szeptemberére készült el. Ha azt vesszük, hogy akkoriban havi 200 pengő jó fizetésnek számított – mint mondjuk ma nettó 200 ezer forint -, akkor talán nem tévedés azt mondani: mai áron nagyjából nettó 6 milliárd forintba kerülhetett a Kolozsvári-híd megépítése.

Minden bizonnyal nemcsak a beruházás hatalmas összege, de 4-es főút megnövekedett jelentősége is hozzájárulhatott ahhoz, hogy a hidat maga Horthy Miklós kormányzó avatta fel. Mire ugyanis a felüljáró elkészült, már nemcsak Budapestet és a keleti határt kötötte össze a 4-es számú főút, hanem hivatalosan is Budapest-Nagyvárad-Kolozsvár között haladt.

Sajnos nem tudom, hogy a műtárgy milyen sérüléseket szenvedett a második világháborúban, de talán nem tévedek, ha azt mondom: a környéket elsöprő bombázásokat nem úszhatta meg. Az azonban biztos, hogy a helyreállítása viszonylag korán megtörtént, majd a 4-es főút egész Szolnokot érintő rekonstrukciója során a Kolozsvári-hídhoz is hozzányúltak. Ha nem tévedek, 1969 és 1971 között kapta meg mai formáját, sőt harminc centivel meg is emelték, hogy a vasút villamosítását majd ne akadályozza.

Komolyabb javításon az elmúlt négy és fél évtizedben nem esett át. A belváros felé eső végére nemrégiben kihelyezett uniós táblából sajnos nem derül ki, hogy az azon hirdetett 11,4 milliárdos fejlesztésből jut-e a műtárgyra, ami 1992 óta már nem a 4-es, hanem a 32-es út eleme. Látható, hogy az újabb rekonstrukció sokáig nem halasztható. A vasútállomás felé eső lépcsői évek óta nem használhatóak, a korlátot sok helyen megette a sózás, és bizony nemcsak a járdán vagy az úton haladva találkozhatunk hatalmas lyukakkal, de alulról felnézve is siralmas a kép.

Talán nem túlzás azt állítani, hogy a folyókkal és vasúti töltésekkel körülvett Szolnok egyik modern kapuja a háromnegyed évszázados, ma már nem túl szép Kolozsvári-híd. Aki hozzánk érkezik a fővárosból vagy tőlünk Nyugatabbról – jöjjön autóval vagy vonattal – biztos, hogy érinteni és látni fogja.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Búcsú az altiszti házaktól

Néhány hónapja már üresen állnak a Mártírok útja 39. számú telken a néhai MÁV altiszti kolónia társasházai. Hogy milyen állapotok maradtak az egykori lakók után, azt személyesen kell megnézni. Legalább annyira szörnyű, mint szegény épített örökségünk újabb darabjait elveszíteni.

Habot a tortához

Ballag a gyanútlan turista egy olyan város sétálóutcáján, amelyik egyébként is tele van látványosságokkal, meg amúgy is kötelező felkeresni, és azon veszi észre magát, hogy különleges kiállítások és gyűjtemények jönnek szembe. Mintha az ott élők elhatározták volna, hogy habot tesznek a tortára.

Építkezés veteránokkal

Van az a korosztály, amelyik még emlékszik a régi viccre: Melyik a leggyorsabb teherautó? Az IFA, mert mindig az megy a sor elején. Egy másik vicc is eszembe jutott a szolnoki útépítéseket figyelve, amelyek olykor egy veterán teherautó találkozónak is beillettek. Gyönyörűek, csak büdösek.

Köztéri veszteséglista

A megyei rendőrkapitányság faláról hónapokkal ezelőtt leszedett Móra Ferenc emléktábláról jutott eszembe, hogy számba kellene venni az elmúlt évtizedekben eltűnt köztéri műalkotásainkat. Elsőre azt gondoltam, öt-ha ilyen lehet. Tizenkilencnél adtam fel a számbavételt.