2025.12.1. (hétfő)

Szolnok hatvan körül, fölülről (4. rész)

Szolnok hatvan körül, fölülről (4. rész)

Dátum:

Amikor először kezdtem bogarászni ezt a lassan hatvan éves, szolnoki légifelvételt, azt gondoltam, a Tisza belvárosi oldal az izgalmasabb. Kicsit bajban is voltam, hogy miről írok majd a negyedik részben. Aztán rá kellett jönnöm, a még "nem létező" Tiszaliget is tele van érdekességekkel.

(ÉV VÉGI ISMÉTLÉS: Ez a cikk 2018. november 29-én jelent meg először.)

Kezdjük azzal, hogy ez a fotó a mai belvárosi Tisza-híd építése idején – 1958-1962 között – készült. És tegyük is mindjárt hozzá, hogy az a beruházás nemcsak a háború után ideiglenes jelleggel felállított híd cseréjét szolgálta, hanem amint e képen látható, a Százlábú hidat is érintette. A felvételen ugyanis a Tiszaliget előtt futó 4-es út ideiglenes nyomvonalon fut, merthogy az ártéren átvezető, több lábon álló hidat még csak alapozták. Jobban megnézve a képet, a két híd építését, az ideiglenes hidakat és nyomvonalat, a folyó két partján kialakított felvonulási területeket és épületeket, egyértelmű, hogy ez egy hatalmas beruházás volt. Mai áron számolva csak erre az alig ötszáz méteres szakaszra legalább 30-40 milliárd forintot el kellett költeni, hiszen nemcsak két műtárgy és egy hatalmas töltés épült, hanem a közművek átvezetését is ki kellett alakítani. Azt hiszem, nyugodtan hozzátehetjük, hogy tulajdonképpen ez a beruházás volt azoknak a további építkezéseknek a nyitánya, amelyek a következő két évtizedben, kis túlzással a város alapításának 900 éves évfordulójához kapcsolódva történtek Szolnokon.

A bevezetőben említett „nem létező” Tiszaliget kitételt természetesen pontosítanom kell, és helyesebb valahogy úgy fogalmazni: a ma ismert Tiszaligetből e fotó készítésekor még semmi sem volt meg. Ugyanakkor jól látható, hogy a Ligetnek az eredeti, sőt a talán a XIX. század végétől létező szórakoztató, pihenő funkciója már 1960 körül is működött. Belenagyítva a fotóba ugyanis kitűnik, hogy a mai Touring hotel és a volt Aranylakat mögötti területen már ott volt a szolnoki Vidámpark. Azok a kör alakú építmények ugyanis nem valamiféle UFO-k nyomai, hanem sergők és körhinták képei. A láncos-székes nagy körhinta árnyéka egészen tisztán kivehető, ami mellett szerintem a hajóhinták sorakoznak, míg a Tisza felé két-három kisebb sergő nyomait láthatjuk. Személyes emlékeim nem lehetnek erről a helyről – remélem, a cikk megjelenése után kapok majd ilyeneket -, de nekem úgy tűnik, a szögletes épületek részben a park kiszolgálói lehettek.

Ám nem a vidámpark az egyetlen szórakoztató produkció a korabeli Ligetben. A Vidámpark után, körülbelül a mai Sportcsarnok és az előtte lévő parkoló helyén ott a Szolnoki Úttörővasút. Legalábbis semmi más tippem nincs a keresztben fekvő talpfákkal körbefutó nyomvonalra, aminek a Vidámpark felé eső oldalán mintha egy szerelvény is várakozna. A bizonytalanság csak azért van bennem, mert egészen eddig úgy tudtam, hogy a tiszaligeti kisvasút a mai stadion mellől indulva, a gát mellett futva, a csónakázó-tó nem a strand felőli oldalán haladt az úgynevezett KISZ-táborig, és közben egyetlen megállója volt. Ráadásul ennek a nyoma, még mindig fellelhető a tó és a gát közötti dzsindzsában. Ha ezen a légifelvételen valóban körbefutó sínek látszanak, akkor három megoldás lehetséges: volt a fent említett nyomvonal előtt egy másik, avagy a fentebb említett nyomvonal nem létezett, csak ez a körbefutó kisvasút, avagy rosszul látok, és ez valami más. De, akkor mi? Így nem tehetek mást, mint a kortársak emlékezetére próbálok hagyatkozni, és szépen kérem őket, segítsenek a rejtély megoldásában! Volt kisvasút a Vidámpark mögött a hatvanas évek fordulóján vagy sem? És ha volt, akkor az nagyjából az ezen a képen látható nyomvonalon futott? (Előre is köszönöm!)

És, ha már segítségkérés, akkor beszéljünk a Tiszaligeti Stadion helyén látható focipályáról is! Merthogy nemcsak a pálya sziluettje vehető ki egészen egyértelműen, de a két kapu, előttük a „felfestések”, sőt talán a kezdőkör is jól látható. Amiből csak azt a következtetést tudom levonni, hogy jóval a Stadion felépítése előtt azon a helyen már volt egy focipálya. Az viszont kérdés számomra, hogy vajon melyik csapatot szolgálta, hiszen a képen láthatónál sokkal jobb állapotú pályák voltak a mai Interspar helyén, illetve a MÁV strand mellett, de talán már a cukorgyári és a vegyiművek pályái is léteztek. Ráadásul ez kicsit úgy néz ki, mint egy faluvégi grund.

Hogy mindezeken kívül mi volt még a Tiszaliget helyén bő hat évtizeddel ezelőtt? Jobbára erdő. Az biztos, hogy a Vidámparkon túl, a folyóparton a híd építéséhez kapcsolódó felvonulási terület lehetett, amit azonban inkább a Tisza felől használtak, sem mint a szárazföldön átvágva. Távolabb, nagyjából a Verseghyvel átellenben látszik egy nagyobb tisztás, ami akár egy kezdetleges táborhely is lehetett. Merthogy úgy tudom, az ötvenes években már volt táboroztatás a Ligetben, és más, erre alkalmas helyet nem tudok felfedezni. Ugyanis mindannak, amit ma Tiszaligetként emlegetünk lényegében még se híre, se hamva: a strandot évekkel később, a sportlétesítményeket bő évtized múlva, az első szállodát és motelt másfél évtizeddel később kezdték építeni, mint ahogy ezt a fotót arról az ismeretlen céllal felszálló repülőről elkészítették volna.

(A fentrol.hu oldalon is megtalálható, még mindig ismeretlen okból, időben és személy által készített felvétel alapján.)

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Újra nyit Szolnok első uszodája

A MÁV strandon tanultam meg úszni. A nagymedence lelátója alatt lévő, 42 évvel ezelőtt hatalmasnak tűnő fedett medencében. Azóta talán nem is jártam a Véső úti fürdőben. Igaz, 17 éve nem is nagyon lett volna rá lehetőségem. De talán majd most, amikor újra kinyit a 91 éves uszoda.

Befejezetlen Szolnok

Az "új városközpont" fejlesztése nagyjából négy és fél évtizede megszakadt. A Szapáry utca városias fejlődése meg lassan száz éve állt meg. Az Ady Endre és a Baross út emeletes házakkal való beépítése nem tudom, mikor tört meg. Ezeken a helyeken kellene Szolnoknak épülnie.

Merjünk nagyot álmodni?

Álom? Budapest felől befut Szolnokra az IC, és a leszálló utas biztos lehet abban, hogy a vasútállomás előtt talál olyan helyi buszt, ami hosszabb várakozás nélkül beviszi a belvárosba. Merthogy már a Holdon is jártunk. Nem! Ha rohansz, akkor is csak integethetsz az üresen kigördülő busznak.

Pusztuló szolnoki házak (3.)

Lehet, hogy pontosabb lenne e sorozat záró darabjának a "Magukra hagyott szolnoki házak" címet adni, hiszen az egykori főiskola, a Student, a HEMO vagy a Várkonyi téri szolgáltató ház az új szerepek híján még csak táncol az olyan pusztulás szélén, amilyen a Tüdőkórháznak jutott.