2025.12.1. (hétfő)

Parkolószámolás

Parkolószámolás

Dátum:

A szolnoki közterületi parkolók kialakítására alkalmas terület nagysága adott, a legtöbb utcában már nem növelhető. Az autók száma, a parkolni vágyók mennyisége azonban folyamatosan növekszik. De talán vannak matematikailag megoldható problémák. Végezzünk el néhány egyszerű műveletet!

Az első. Ha egy szolnoki belvárosi utca százéves, egy-két lakásos házának a helyére négy-hat-nyolc-soklakásos társasházat építenek, akkor feltételezve, hogy minden lakáshoz csak egy autó tartozott és tartozik majd, mennyivel több parkolóhelyre lesz szükség a jövőben az adott utcában? Az eredményt egy viszonylag egyszerű szorzási művelettel, vagy aránypárral megkaphatjuk, hiszen pont annyival több parkolóra lesz szükség, amennyivel több lakás létesül ugyanazon a telken.

A második. Az adott utcában mennyivel kevesebb autó fog parkolni, ha az új ház telkén belül legalább annyi parkolóhelyet alakítanak ki, mint amennyi lakást? Erre már kicsit nehezebb azonnal válaszolni, hiszen az eredményt több tényező árnyalhatja. Például, hogy egy lakáshoz csak egy autót számolunk-e? Avagy, biztosak lehetünk-e abban, hogy a beruházó a nagyobb haszon reményében nem épít a tetőtérbe is néhány plusz lakást, amihez az eredeti terv szerint nem terveztek parkolót? Sőt, biztosak lehetünk-e abban, hogy az adott ház minden lakója, mindig a telken lévő parkolót használja, és nem fordul elő, hogy egy pillanatra, egy-két órára a ház előtt vagy közelében akarja lerakni az autóját? És akkor még nem számoltunk az érkező vendégekkel, mesterekkel. A sok ismeretlenes egyenlet miatt pontos végeredményt nem tudunk mondani, de józan paraszti eszünk annyit talán kiad, hogy minden ilyen beruházás miatt az adott utcában növekszik a parkolóhelyek iránti igény, azaz romlik a parkolóhoz jutás esélye.

De végezzünk el egy harmadik számítást is! Egy adott szélességű, az utcára maximum egy „nagykapuval” kapcsolódó régi lakóház helyére épített új társasház hány parkolóhelyet vesz el az utcáról, ha ugyanarra az utcafrontra nem egy, hanem kettő vagy sok „nagykaput” terveznek és engedélyeznek? Igen, erre sem lehet azonnal és egyértelműen válaszolni, hiszen kérdéses, hogy az adott ház előtt merőlegesen vagy párhuzamosan parkolhattak addig az autók, vagy volt-e egyáltalán parkolóhely a régi ház előtt. Az egzakt válasz hiányában itt is csak a józan paraszti eszünkre támaszkodhatunk, és azt mondhatjuk, hogy minden utcára nyíló plusz „nagykapu”, garázsbejáró fél vagy egy parkolóhellyel csökkenti Szolnok parkolóhelyeinek a számát.

Joggal feltehető a kérdés, hogy ez miért baj? Egyrészt az amúgy is zsúfolt belvárosban csökken a parkolóhelyek száma. Másrészt végezzünk egy újabb gyors számolást! Szolnok belvárosában a legtöbb helyen jelenleg 450 forint egy óra parkolás, és napi tíz órán át kell fizetni. Legyünk megengedők, és csak 50%-os foglaltsággal számoljunk, azaz napi 2.250 forinttal, havi 22 munkanappal és 12 hónappal, ami azt jelenti, hogy egy ilyen kieső parkolóhely, mai áron 600 ezer forintot vesz ki a közösből. Azaz az ingatlanok megtérülésével vagy élettartamával számolva kijön, hogy egy-egy plusz utcai kocsibejáró kialakításához hosszú távon 12-15 millió forinttal járul hozzá a város.

Van itt valami látnivaló?

Szerintem van! A város közös vagyona, egy-egy utcában már vagy majd élők közérzete, és a Szolnokon parkolóhelyet keresők miatt is van. Mivel visszamenőleg már nem lehet – vagy legalábbis nem illik – szabályokat módosítani vagy hozni, a jövőre vonatkozóan kellene rögzíteni néhány dolgot. Például, hogy egy ingatlanhoz, épüljön arra bármi is, egy, az adott utcára nyíló bejárati kapu társítható, azaz ne lehessen közös parkolóhelyek rovására magángarázsokat nyitni. Továbbá csak úgy épülhessen új ingatlan, ha az abba tervezett lakások számával azonos mennyiségű, telken belüli parkolóhelyet alakítanak ki. Ha és amennyiben az épületben utólag szeretnének plusz lakásokat kialakítani – mondjuk a tetőtér fifikás beépítésével -, akkor arra lakhatási engedélyt csak az adott telken belül kialakított plusz gépkocsibeállók meglétes esetén lehessen kiadni.

Persze ehhez kellene némi „tökösség”, problémaérzékenység és elszántság, meg mindenkire egyformán érvényes szabályok, a szabályok be nem tartóit fenyegető elrettentő büntetés, és bátorság azok kiszabásához. Nem tartom kizártnak, hogy már a mai szabályozás is tudná kezelni ezeket a problémákat, csak éppen az alkalmazók „gyávaság” miatt nem tehetik. Ennek következtében pedig minden új társasházzal csökken a szolnoki parkolóhelyek száma, és simán lehet egy már amúgy is zsúfolt utcában negyvenlakásos társasházat építeni maximum húsz belső parkolóhellyel. És senki nem kérdezi meg, hogy a „legélhetőbb város” szlogen alatt ilyenkor mit ért a „költő”.

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Apró városrész titkai

Három közlekedési útvonal fogja közre Szolnoknak ezt az aprókertes területét, ami leginkább a laktanyáról és a strandról ismert, bár három évtizede még a szervízt is ide soroltuk volna. A talán nem túl szép Czakó-kert nemcsak sok titkot is rejt, amiket csak észre kell venni.

Közterületi padjaink

Eredetileg csak a rossz helyen álló és elhanyagolt szolnoki padokról akartam írni. Aztán rá kellett jönnöm, hogy egyrészt a padokkal kapcsolatban is nagyon sok - számomra érdekes - kérdésre nem tudom a választ. Másrészt komoly funkcióváltáson eshettek át padjaink az utóbbi évtizedekben.

Merjünk nagyot álmodni?

Álom? Budapest felől befut Szolnokra az IC, és a leszálló utas biztos lehet abban, hogy a vasútállomás előtt talál olyan helyi buszt, ami hosszabb várakozás nélkül beviszi a belvárosba. Merthogy már a Holdon is jártunk. Nem! Ha rohansz, akkor is csak integethetsz az üresen kigördülő busznak.

Befejezetlen Szolnok

Az "új városközpont" fejlesztése nagyjából négy és fél évtizede megszakadt. A Szapáry utca városias fejlődése meg lassan száz éve állt meg. Az Ady Endre és a Baross út emeletes házakkal való beépítése nem tudom, mikor tört meg. Ezeken a helyeken kellene Szolnoknak épülnie.