2025.08.27. (szerda)

Nem hozott szerencsét

Nem hozott szerencsét

Dátum:

Mármint a fekete macska Szeleczki Rozáliának, illetve első mozijának, a Cicaverzum nézőinek. Kínos. Sőt, némi szégyenérzet kerített hatalmába a mozivászon előtt. És hiába Kiss Tibi, Csobot Adél, Miki357 a film menthetetlen. Pedig akár erős történet is lehetett volna. Macska nélkül.

A Cicaverzum című új magyar mozi alapötlete talán az lehetett, hogy romantikus komédiában meséljék el egy sokat csalódott, minden férfi halálát kívánó harmincas szingli történetét, akit egy újabb szemét ismét magába bolondít, csúnyán átver, de aztán mégis lesz happy end. Azt se zárnám ki, hogy a forgatókönyvírók – Szeleczki Rozália és Kemény Zsófia – a harmincas szingliket nyomasztó motívumokat is bele akartak szőni a történetükbe, így kapott szerepet a vőt áhító anya-nagymama-nagynéni trió, a csupa férfi kollégából álló, a nőket látványosan elnyomó munkahely, és a látszólag sikeres, de családilag nyomorult influencer. Mindez egy alapvetően jó ötlet, és tényleg nagyon jó film születhetett volna az igaz szerelmet kereső fiatal lány, illetve a csak trófeákra vadászó, az áldozatait leginkább csak kihasználó, az eltitkolt szoknya és alom mellől ragadozó álmacsó tragikus kapcsolatából, amit végül egy szép romantikus esküvő ment meg. Azt azonban tényleg nem értem, ki és miért gondolta azt, hogy mindezt az álmacsó tahót helyettesítő fekete kandúrral kell elmesélni?

Mert hiába a kicsit a modern mesefilmek világát idéző fények, a nyomasztó, ám mégis túlzó, a Kerepesi úti temető kivételével a valós és felismerhető helyszíneket kerülő filmes környezet, a hősnő életében felbukkanó fekete kandúrtól nem meseszerűvé, hanem kínosan nevetségessé válik az egész film, és borul a jó történet. Biztos velem van a baj, de kifejezetten feszengtem a mozivászon előtt, amikor a sokkal többre és jobbra érdemes Törőcsik Franciska alakította Fáni már-már szexuális aktusra lépett, a számomra kifejezetten undorítónak tűnő macskával. És mivel az alkotóknak nem sikerül a filmjükben a valóság és a mese határát sem kijelölniük, ezek folyamatosan egymásba csúsznak, fájdalmasan nevetségessé válik az egész film. Tényleg nem tudok mást kérdezni, minthogy mire gondoltak, számítottak az alkotók, vagy ki és mit szívott, amikor erre pénzt adott, majd forgalmazásra átvette?

Nem menti a filmet – sőt! -, hogy megpróbálták „sztárokkal” felturbózni. Nem tudom, milyen célcsoportra lőttek például az alkoholista, zenész és halott apát játszó Kiss Tibivel (Quimby) az alkotók? Miként azt sem értem, hogy Csobot Adélról (valami tehetségkutatós és celeb feleség) ki gondolta, hogy vannak színészi képességei, és elképesztő amatőrsége nem fog feltűnni a valódi színészek mellett? Miki357 (ismert kliprendező művészneve) felbukkanása sem tudom, kiket hozhatna lázba egy ilyen moziba, mert, akiket esetleg igen, azok nem hizlalják a filmszínházak pénztárait. Ócska poén, de a felsoroltak miatt illik az első nagyjátékfilmjét tető alá hozó Szeleczki Rozália alkotására: „tévedések vígjátéka”.

És azt se mondhatnám, hogy mint a rossz bor szódával, ez is elmegy az igazi színészeknek köszönhetően. Pedig Alföldi Róbert főnökfigurája, Udvaros Dorottya, mint anya, Tordai Teri, mint nagymama és Martin Márta, mint nagynéni nagyon erős, sőt hibátlan alakítást nyújtanak. Kiss Tibi, Csobot Adél nem színészek, a végül is főszereplővé előlépő Polgár Csabához pedig egyáltalán nem illik a romantikus hős karaktere, bár nem kizárt egy olyan rendezői szándék, hogy „harmincon túl örülj, ha valami még jut”. Pedig milyen szuper kis romkom lehetett volna ebből a sztoriból, ha macska nélkül, és mondjuk az egyetlen pillanaton kívül csak a hangjával jelen lévő Patkós Mártonnal (A besúgó) formáltatják meg a szemét álmacsót, aki szinglikre vadászik.

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Családi film csalók ellen (is)

Családi mozi. Már ha idős szüleinket vagy nagyszüleinket visszük el rá. Oscar esélyes, ha ezt jelöli Magyarország a díjra. Igazi hazai színészparádé, ami nem véletlen, hisz egy Oscar-díjas rendező filmjében mindenki benne akar lenni. Deák Kristóf Az unoka című mozija nagyon jó évindítás.

Sikerfilmek árnyékában

Lehet játékfilmet csinálni abból, hogy mi van egy pelenkában? Akinek van csemetéje vagy vigyázott már apróságokra, azt talán érzi az ilyesmi fontosságát. A magyar filmgyártás elmúlt negyedévének sikerfilmjei mellett érdemes az árnyékba kerülőkre is figyelni. Például a Sünvadászatra.

Borat az Oscaron?

Az 1990-es taxisblokádról szóló új magyar film nemcsak elszalasztott lehetőség, de sok szempontból gyalázat is. Maga Antall József kérné ki magának ezt a filmet, és gyanítom, Andy Vajna is szivart tördelve tiltakozna, hogy ezzel a vállalhatatlanul béna képi világgal induljunk az Oscarért.

Csak zsebkendővel

Vagy én lettem szentimentális, vagy Csiky Gergely darabja az, mindenesetre férfi létemre szipogtam A nagymama első felvonásának a végén. Körülnézve láthattam, hogy ezzel nem vagyok egyedül. Amiért elsősorban Almási Évát, és az ő szerethető nagymama figuráját kell okolnunk.