2025.08.27. (szerda)

Csavargás Szolnokon

Csavargás Szolnokon

Dátum:

Egy rádióműsorban elhangzott: aki ma 200 méternél többet gyalogol, az csavargó. Szerintem meg, aki gyalogol, az egy csomó olyan dolgot vehet észre, ami sem autóból, sem buszról, de még bringáról sem látszik. A Galériától az egykori Evezősig sétáltam a hétvégén - kétszer.

A Galéria – a hajdani zsinagóga – mellett nem lehet úgy elmenni, hogy a sarkánál ne álljon legalább két ember, akik az új hidat nézik. Meg a díszköves teret, ami nappal is és éjszakai fényében is szép, csak éppen még élettelen. (Zárójelben jegyzem meg, hogy nem értem, miért úszik bő hónapja fényárban a még használaton kívüli híd és környéke.) Ha minden igaz, és a Tisza is úgy akarja, akkor két hét múlva már az új hídon át ballaghatok vagy kerekezhetek a Kertváros felé. Az idő meg majd eldönti a vitát, hogy kellett a városnak ez a híd, vagy sem.

11-csavargas5_400A tél tavasziasra váltott. Minden olvad, a rossz ereszek pedig zuhanyként engedik a vizet a járdákra. Arról van rendelet, hogy a portája előtt mindenki köteles eltakarítani a havat, arról azonban nincs, hogy az utca fölé nyúló ereszeket illik karban tartani. Hanyatt esni nem jó, de az utcai zuhany sem kellemes, ahogy a potyogó jégcsapok is okozhatnak meglepetéseket.

Persze a jó példa is sokat számítana. Mert, aki járt még havas időben Zounuk ispán szobránál, annak feltűnhetett, hogy szegény névadónk a senki földjén evez. Hiszen, ha a valakié lenne az a kis tér, aminek a végét a szökőkút díszíti, akkor csak eszébe jutott volna annak a valakinek, hogy ott is illene a havat ellapátolni. Vagy, ha a tulajdonosnak nem, hát a város valamelyik illetékesének csak feltűnt volna, hogy hóban majd latyakban áll az első ispán. De az idő ezt is megoldja.

11-csavargas4_400Ahogy idővel a Dami helyén épült új parknak is nevet kellened adni, mert így elég nehéz rá hivatkozni. Csak azt írhatom, hogy a strand helyén épült park a téli estéken elég sötét hely, a lámpák ugyanis még mindig nem kerültek a helyükre. Van viszont a sarkán egy érdekes tábla, amiről nehéz eldönteni, hogy hivatalos vagy gúnyos. A kék, kerek, gyalog- és bicikli utat jelölő táblát ugyanis valaki ecsettel húzta át pirossal. Így jelentheti azt, hogy az új park hivatalosan a gyalogosok és a bringások elől elzárt terület, meg azt is, hogy valaki kritikát fogalmazott meg az új parkkal kapcsolatban.

A még mindig nagyon magas Tiszát nézve nekem is eszembe jutott egy kritika. Gondolt valaki arra, hogy mi lesz, ha ismét meg kell emelni a töltést a Verseghy parknál? Hol fogják deponálni a zsákoláshoz szükséges homokot, miután a Dami parkolójának jelentős részét fű borítja? Vagy távolabbról hordják majd a zsákokat, vagy a füves területet teszik tönkre hónapokra.

A Duna-Tisza közéről a Tiszántúlra ballagok. És a túlparton majdnem hasra esek. Valami közműfedélen két akkora lyuk tátong, hogy belefér a lábfejem. Pedig úgy rémlik, egy éve sincs, hogy a félpályás lezárás mellett babráltak valamit a hídon. Persze, az is megoldás lenne, ha az ember csavargás közben a lába elé nézne, és nem az egykori Aranylakat épületét bámulná. Dehát van rajta bámulni való bőven. Büszkék nem nagyon lehetünk rá. Biztos van gazdasági magyarázata annak, hogy azon a helyen, ahol közel száz évig vendéglő állt, most miért ezt a romot kell nézni.

11-csavargas3_400A sétálni persze veszélyes. Főleg, ha nem tudja eldönteni az ember, hogy miként gyalogolhat szabályosan és biztonságosan. Meg tudja valaki mondani, hogy a tiszaligeti lejárót gyalogosan miként keresztezhetem? Zebra legközelebb az strandnál van, ami azért kicsit nagy kerülő lenne. Átvághatok nyílegyenesen két járdaszigetet érintve, mert így nagyjából látom a bekanyarodókat. Meg kicsit lejjebb is mehetek, és ott szaladhatok át az úttesten. Szerintem egyik sem szabályos. Csak azt tudom, hogy haladni kell.

Tovább a Százlábú-hídon, amit már annyiszor láttam javítani, hogy azt kellene gondolnom, megoldhatatlan feladat. A kerékpáros útnak kijelölt oldalán méterenként van folytonossági hiány a burkolaton. Ha valakit netán vesekő kínozna, ne bajlódjon orvosokkal, bringázzon itt keresztül néhányszor, és magától megoldódik a problémája.

S ha már kerékpározás. Azt hiszem, akkor mondhatjuk majd el, hogy nemcsak a propaganda kedvéért támogatjuk a bicikliseket, ha az ő útjaikat is úgy gondozzuk, és az ő figyelmeztetésükre is nagyjából ugyanannyi energiát fektetünk, mint az autósokéra. A Százlábú-hídról lejőve egy kiegészítő tábla mutatja, miként lehet Szanda felé folytatni az utat. Csak át kell bújni a híd alatt. Búvárfelszerelésben. Ugye autóúton ilyen hiba elő nem fordulhat!

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Senki földjei a városban

Nem fogok jogászkodni, mert hiányosak az ismereteim. Tehát csak találgatok, hogy a belvárosi házak utcai falai és az autóutak közötti kisebb-nagyobb zöld vagy szürke területek kihez is tartoznak. Mert meg szeretném tudni, azoknak a gondozása kinek lenne a dolga.

Induljon a…, essen szét a…!

Már vagy még csak négy hónap van hátra az önkormányzati választásokig, de úgy tűnik, Szolnokon most kezd éledezni a kampány, ami biztos, hogy sokat változik a következő hetekben. Reménykedek, bár már nem nagyon hiszek benne, hogy a választópolgár mellett a helyi lakos is fontos lehet.

Tovább a halálos úton?

Tragédia után nem illő a közös felelősséget feszegetni, mert ránk süthetik a demagógiát, a politikai haszonszerzést, a gyászolók érzéseinek megsértését. Aztán eltelik pár hét, és már nem is beszélünk a balesetről, ismét a feledés homályába vesznek a lehetséges okok. Tovább arathat a halál.

A kisebb kevesebb

Mi a feladata egy önkormányzati képviselőnek? Az őt delegáló párt katonájaként fegyelmezetten szavazni, avagy a választók akaratát, véleményét, elképzeléseit képviselni, és a választók nevében a közhatalom gyakorlóit ellenőrizni? Demokrácia-felfogás kérdése. Ha az utóbbi mellett teszem le a voksom, akkor nem jobb a kevesebb képviselő.