2025.08.27. (szerda)

Amikor még vízi út volt a Tisza

Amikor még vízi út volt a Tisza

Dátum:

Ez a kép nemcsak azért különleges, mert ilyennek már soha többé nem láthatjuk a Tisza-partot, hanem mert felvillant egy olyan időszakot is, amikor még valódi vízi út lehetett a Tisza. A tehervagonok meg majdnem a belvárosi nagytemplomig jártak.

Ez a kép nemcsak azért különleges, mert ilyennek már soha többé nem láthatjuk a Tisza-partot, hanem mert felvillant egy olyan időszakot is, amikor még valódi vízi út lehetett a Tisza. A tehervagonok meg majdnem a belvárosi nagytemplomig jártak.

Egészen egyértelmű, hogy Attila nevű olvasónktól kapott újabb fotót a tárház tetejéről készítették – szerintem – valamikor a hetvenes évek közepén. A kép közepén már ott a színház melletti tízemeletes katonai lakóház – városépítészeti bűncselekmény -, tőle jobbra pedig a MÁV kórház vörös tömbje is látszik, így biztos, hogy 1967 után vagyunk. Mivel a Tisza-parti sétány felénk eső végén már áll a középiskolai kollégium, utána pedig a Tiszaparti Gimnázium és talán a Pálfy épülete is, a fotózásnak legalább 1971-72 után kellett történnie. Azonban a kép bal széle és a nagytemplom tornya között már létható az Ady Endre úton felhúzott – itt azonban még készülőben lévő – tízemeletes házak miatt a fotósnak 1974-75 körül kellett felkapaszkodnia az akkor jó negyvenéves tárház tetejére.

A kép egyik érdekessége – amellett, hogy még sehol nem találkoztam vele – az előterében lévő vasúti kocsik, amelyek nagyjából a mai főiskolai kollégium és könyvtár – az egykori ÁÉV munkásszálló – helyén állnak. A fotó küldőjének közlése szerint, a vagonoktól jobbra álló, sátortetős emeletes ház az egykori fuvarosok irodája volt, akik a rakodópartra érkező áru mozgatásában működtek közre. A sétány végén lévő pici épület pedig egy szivattyúház lehetett, aminek az alapjai ma is ott láthatóak. Ha a sétány melletti partszakaszt – az árteret – megnézzük, akkor hegyekbe rakott kavicsot vagy homokot fedezhetünk fel, amelyek minden bizonnyal a Tiszán szállítva kerültek ide. A vasúti kocsik és a deponált sóder pedig arra enged következtetni, hogy a hetvenes évek közepén a Tisza még valódi szállítási útvonalként funkcionált. Nagyjából úgy, ahogy mondjuk Németország folyói a mai napig tehermentesítik a közutakat és a vasutat.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Eltűnt kávéház

Valamikor az előző századfordulón működött egy kávéház a Baross és a Szapáry utcák kereszteződésében. Hungária volt a neve, és valahol a ma büféként működő aluljáró helyén állhatott. Hogy mikor tűnt el?

A szolnoki hajóállomás

Hová indulhatott a gőzhajó Szolnokról valamikor 1905 és 1914 között? Ránézésre nem sétahajó, inkább menetrend szerint közlekedő járat, ami rendszeresen érinthette a mai tárház környékére. Talán még az első világháború utolsó évében is, amikor ezt a képeslapot feladták Szolnokon.

Szolnok bezárt iskolái

Egészen biztosak lehetünk abban, hogy amikor Dr. Szigeti Gábor megkapta ismerősétől ezt a szolnoki képeslapot, a rajta szereplő hat iskola közül egyiket sem arra használták, mint amit az anziksz feliratai sugallnak. Szűk évtizeddel korábbi, békebeli állapotot rögzített Weinstock Ernő igényes terméke.

Azok az ötvenes évek

Mozgalmas szolnoki hétköznapot örökített meg a fotós, valamikor az ötvenes évek második felében, hogy aztán még egy évtizeddel később is forgalomba legyen ez a képeslap. Amit jobban megnézve döbbenek rá, ma már csak a Kiglovits-bazár épülete áll a képen látható házak közül.