2025.08.27. (szerda)

Halottnak a csók (és a feltámadás)

Halottnak a csók (és a feltámadás)

Dátum:

Bővülnek a parkolási lehetőségek a szolnoki vasútállomásnál. A Szolnok ABC előtt, a zöldterületek rovására, ha jól számolom, nyolc új parkolóhelyet alakítanak ki, szubjektív tippem alapján: sokmillió forintért. A parkolási gondokat ez nem fogja megoldani, viszont egyértelmű az üzenet.

Sokszor leírtam már – és úgy tűnik, még nagyon sokszor leírhatom -, hogy a szolnoki vasútállomás előtt szinte lehetetlen parkolni. Leginkább azért, mert az állomás 1975-ös átadása óta alapvetően megváltoztak a parkolási igények. Ám ehhez sem a parkolóhelyek száma, sem a meglévők használati rendje nem igazodott. A fővárosba ingázók már kora reggel megtöltik a bejárat előtti egyetlen, meglehetősen szűkös parkolót, így akik hét-nyolc óra után és este tizenhét-tizennyolc óra előtt szeretnének, akár csak rövid időre is megállni az állomás közelében, jobbára csak szabálytalanul, olykor sehogy se tehetik. És ezen az sem segített, hogy néhány hónappal ezelőtt a MÁV-os dolgozóknak a Csomóponti Művelődési Ház mögött sorompóval lezárt parkolót alakítottak ki.

Lehet magyarázkodni, PR kisfilmet forgatni, megsértődni, a tényeken nem fog változtatni: a Jubileum tér és környékének parkolási gondjaival az illetékesek láthatóan nem tudnak mit kezdeni.

Csak pótcselekvésre futja. Mert mi másnak lehetne nevezni a Szolnok ABC előtt épülő, ha jól saccolom, maximum nyolc új parkolóhelyet. Pláne, ha az esetleg az ABC vásárlóinak, netán a környéken lakóknak lesz fenntartva. Hiszen, ha a meglévő „nagyparkolóval” azonos besorolású lesz, akkor sem segít a tér parkolási gondjain. Viszont arra kiválóan alkalmas, hogy az illetékesek beismerése nélkül is a városlakók tudomására hozza: a következő években vagy évtizedekben se számítsanak ezen a téren pozitív változásra. Úgy tűni ugyanis, hogy ha lesz is állomásrekonstrukció, az nem fogja építeni az épület előtti parkolási rendet. Mert ugye senki nem költ el köz-milliókat, ha tudja, hogy egy-két éven belül kidobhatja az eredményét. És ebben az egészben a jövő zárójelbe tétele a legszomorúbb. Még évekig köszörülhetem a billentyűzetemet a Jubileum tér parkolási anomáliáin, pedig ez épp annyira értelmetlen és felesleges, mint a most épülő párdarab új parkoló.

Tudom, macerás és népszerűtlen lenne újraszervezni az állomás előtti parkolást, amihez örök optimistaként bedobnék néhány – vad, hülye, elképesztő – ötletet.

Minimálisra – három darabra – csökkenteném az épület előtti taxis drosztok számát. Egyrészt mert felesleges csak parkoltatni a taxikat vagy üresen hagyni annyi jó helyet. A taxik távolabb is várakozhatnának, és ha kiürül a droszt, feltölthetik a helyeket. (Lásd: Ferihegy!)

A várócsarnok előtt – lényegében a hatalmas üvegfal előtt végig – mindkét oldalon megtiltanám a 10 percnél hosszabb várakozást. Az épülethez közelebb eső oldalon csupán a motor leállítása nélkül ki- és beszállókat hozó-vivő autók állhatnának meg, míg a szemben lévő oldalon csomagok ki- és bepakolására is hagynék időt, maximum 10 percet. (És ezen a helyen az árufeltöltők sem pakolhatnának.)

A jelenlegi nagyparkolóban megszüntetném az 30 percnél hosszabb várakozást, hogy ott azok álljanak meg, akik utasokat hoztak vagy utasokat várnak. És kifejezetten tiltanám, hogy az autós iskolák ott várják a tanulóikat, ott gyakorolják az indulást és a leparkolást. (Ez fontos dolog, de nem itt van a helye.) A posta és az ABC közötti parkolóból kitiltanám azokat, akik az állomás miatt akarnak megállni, az a hely legyen a postára és a boltba érkezőké. És ugyanígy tiltanám a vasút miatti parkolást az emeletes házak között, mert azok a parkolók a lakókat illetik.

De akkor hol parkoljanak azok, akik vonattal utaznak, és több órára szeretnék letenni az autójukat az állomás közelében? Egyrészt a Liget út és az állomás első vágánya közötti hatalmas, ma kutyafuttatónak és vasúti senki földjének használt – a Jubileum tér alapterületével vetekedő méretű -, hatalmas placcon kialakítandó parkolóban. Másrészt a jelenlegi MÁV parkolóban a Csomóponti mögött, amit ráadásul a mai duplájára lehetne növelni. Harmadrészt pedig a 16. vágányon túl, ahonnan az aluljárón keresztül bármelyik vágányt el lehetne érni.

Hogyan lehetne mindezt ellenőrizni? Az állomás épülete előtt a szélvédő mögé helyezett órával, az autókat figyelő kamerával és/vagy egyetlen parkolóőrrel. A mostani nagyparkolóban ugyanolyan sorompóval, mint amilyen a piacnál van. Azzal a figyelmeztetéssel, hogy a 30 percen túli várakozás iszonyatosan drága, több ezer vagy tízezer forint lesz.

És hogyan lehet parkolót építeni nem a város tulajdonában lévő területekre. Hát úgy, hogy elhitetjük az állami tulajdonban lévő Magyar Államvasutakkal, hogy a vasutat igénybevevők kiszolgálása, kényelme az ő érdekük is. Mert talán még többen utaznának vonaton Szolnokról, ha a szolnoki állomás környékén normálisan lehetne parkolni. A kormánypártiság szégyene, ha nem sikerül együttműködni egy kormánypárti városnak és egy kormány által irányított állami cégnek.

Az igazi megoldás persze az lenne, ha a vasútállomás egyre elodázhatatlanabb korszerűsítésével egyidejűleg a Jubileum tér újragondolása és átépítése is megtörténne. Több szintes mélygarázzsal, föld alá bújtatott buszpályaudvarral, hatalmas kerékpártárolókkal, sőt, a leendő szolnoki gumikerekes villamos végállomásával. Mert, ha már álmodunk, akkor álmodjunk nagyot és hosszútávút. Hiszen az is segítene a Jubileum tér parkolási gondjain, ha a többség nem autóval lenne kénytelen odáig eljutni.

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Búcsú az altiszti házaktól

Néhány hónapja már üresen állnak a Mártírok útja 39. számú telken a néhai MÁV altiszti kolónia társasházai. Hogy milyen állapotok maradtak az egykori lakók után, azt személyesen kell megnézni. Legalább annyira szörnyű, mint szegény épített örökségünk újabb darabjait elveszíteni.

Kitekintő’75: Államfők és miniszterek

Új sorozat a blogSzolnokon, amely a Szolnokon túli világ érdekességeit próbálja összeszedni abból az évből, amikor itt sok minden a város első írásos említésének 900. évfordulójáról és annak ünnepléséről szólt. Kezdjük az 1975-ös kitekintést hazai miniszterekkel és külföldi államfőkkel.

Strand egy régi víztorony tövében

Szolnok legrégebbi strandja, de az országos listán is előkelő helyen lenne. Soha nem lesz turistamágnes, a helyieket viszont jól kiszolgálhatja. Még évekig hiányozni fog innen az árnyék, így érdemes felkészülten felkeresni. Egy ipari műemlék tövében jelenleg Szolnok egyetlen strandja a MÁV.

Hatvanból hat

Szép lett volna, ha a Szolnok 950 keretében megnyílik, és nem azt kell újra leírni, hogy 2019 óta zárva. Eddigi 60 évéből 6 év vendégek nélkül telt. Ma se tudjuk, meddig lesz így.