2025.10.14. (kedd)

Jó anyag rossz helyen

Jó anyag rossz helyen

Dátum:

Az SZTK melletti "városképileg kétséges" lakókocsiról készült fotó, ami a hetvenes évek harlemi hangulatát idézi, parádés látlelet napjaink Szolnokjáról. A Jászkun Fotóműhely Szolnok 950-Ma című kiállításán persze nem Cser Gábor Péter "Szépség" című képe az egyetlen említésre méltó.

Nádudvari Zsolt „Magas vízállás” című képe előtt például hosszan ácsorogtam az Aba-Novák Agóra új szárnyának emeletén, mire meg tudtam fejteni, hogy tulajdonképpen egy fejjel lefelé lévő fotót nézek, azaz fölül van mindaz, ami a vízben tükröződik. Csettintettem. Ez ugyanis egy olyan apró ötlet, ami egy fotót nemcsak különlegessé, de a nézője számára maradandóvá – feledhetetlenné – is tesz, alkotóját pedig alapvetően megkülönbözteti és kiemeli a fotókat készítő tömegből. Mert a jó fotóhoz, a képpel meséléshez nem elég a megvásárolható technika, a türelem, hanem kell az a plusz, ami különlegessé teszi ugyanannak a látványnak a megörökítését, ami bárki előtt feltűnhet. Nádudvari Zsolt a torkolatnál, árvíz idején készített egy képet, ami olyan pluszokkal lett feltöltve, hogy nem egy szimpla tájkép, árvízi fotó lett.

Cser Gábor Péter „Szépség” című felvétele is pont ettől a számomra elkaphatatlan plusztól különleges. Hiszen lassan tíz éve bosszankodunk a város közepét csúfító, Kelet-Balkánon is vállalhatatlan vendéglátóipari egység miatt, ám eddig senki nem tudta így megfogni, egyetlen fotóban elmesélni annak a helynek a nyomorát. A fények, a fekete-fehér kidolgozás, a képen belüli keretezés, és az egészből áradó lepusztultság tényleg olyan hatást kelt, hogy elsőre nem is értettem, mint keres ezen a kiállításon egy 1970-es évek végén készült harlemi felvétel. Aztán persze gyorsan leesett, hogy nem New York rosszhírű negyedében járt a fotós, hanem csak a szolnoki SZTK mellett. Azt sajnos nem tudom, hogy a címet ki adta a képnek, de az minimum másfélszeresére emeli az értékét. Szerintem ugyanis rendkívül fontos, hogy ezeknek a rövid fotónovelláknak jó címük legyen. A „Szépség” pedig így ebben a formában szolnoki örökség, aminek a Szolnok 1000 éves kiállításon is ott lesz a helye.

És, hogy milyen sokat tesz hozzá egy képhez a címadás, arra kiváló példa Balogh Imre „Szolnoki pelikán” című alkotása is, amire enélkül könnyen azt mondhatnánk, hogy csak egy éjszakai drónfotó. Ám a cím azonnal elindítja az asszociációt a kép nézőjében, és „jé, tényleg”, ott repül a pelikán a Thököly úti felüljáró, a gyorséttermeknél lévő kereszteződés fölött. Az alkotó egyébként több drónnal készült fotóval is szerepel a Jászkun Fotóműhely idei első bemutatkozásán, ám azok nem többek, mint jó eszköz segítségével, jól megválasztott időpontban, biztos technikai tudással készült felvételek. Mit tesz egy jó cím? A kreativitás? Az a pillanat, amikor az alkotó játszótársnak hívja a befogadóját.

Nem állítom, hogy a műhely mintegy negyven kiállított képe egytől egyig emlékezetes és említésre méltó, azt azonban igen, hogy így együtt kihagyhatatlan élményt nyújtanak, egyfajta 2025-ös látleletet Szolnokról. Mindenkit bíztatnék, hogy február 8-ig még szakítson rájuk egy fél órát, nem fogja megbánni. Főleg, ha a „kiállítóhely” alkalmatlanságán és talán az ebből következő kiállításrendezői sutaságon való bosszankodást átengedik nekem. Mert egyszerűen az anyaggal szembeni szemtelenség, hogy tulajdonképpen négy helyiségben van elhelyezve, amitől esélye sincs a képeknek bármiféle kohézióra. Arról nem is beszélve, hogy az üvegezett fotók a visszatükröződés miatt olykor értékcsökkentek, hiszen a fénnyel írt történeteket a fények játéka elmaszatolja. Ráadásul az unalmasan egyforma keretekben, ódivatúan egy magasságban egymásmellé akasztgatott képek némelyike csak fotelsoron vagy szállítókocsin át tekinthető meg. Mindezektől pedig ismét olyan érzése van az embernek, hogy letudtuk, „mi ezt tudjuk”, holott ezek a képek is többet érdemeltek volna.

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

A gondolkodó – színésznő

Molnár Nikolett Névtelenül című produkciójában nemcsak a színésznő játszik, de a tárgyak, a fények és a tér is. Kívánom magunknak, hogy Molnár Nikolett minél többször rendezzen. Aki pedig nem látta a Rodin múzsájáról szóló monodrámát, kezdje követelni az újbóli műsorra tűzését.

Aprócska kérés

Kezdeni kellene valamit a magyar filmgyártással, mert úgy tűnik, nem a nézőkkel van baj. Január elsején este egy gyengécske amerikai vígjátékra, most pénteken pedig egy nézhető tengerentúli drámára is majdnem megtelt a Szolnok Pláza egyik terme. Az Üvegtigris 3. pedig magányosan zakatol.

Az elnökök feleségei

A magyar származású világpolgár, Kati Marton, 2001-ben New Yorkban megjelent, idehaza tavaly napvilágot látott könyvében a régi mondást követte. Igaz, talán nem túlzás azt állítani, hogy a világ legfontosabb épületében. Az Amerikai Egyesült Államok XX. századi elnökei mögött álló asszonyok - a first ladyk - életét, és férjükre, rajtuk keresztül pedig a világpolitikára gyakorolt hatásukat vizsgálta. A nőket kereste a Fehér Házban.

Kár, hogy csak a szemnek

Mi lesz egy színházi jelmezzel, miután lekerül műsorról a darab, amihez készült? Ez a kérdés az idén 25 éves szolnoki Jelmez-Art munkáit éppen csak felvillantó kiállítást nézegetve jutott eszembe. Egy túlzottan szerény és túlzottan rövid ideig látható kiállítás az Aba-Novák földszintjén.