2025.08.27. (szerda)

Újabb Liftre várok

Újabb Liftre várok

Dátum:

Valamikor az ilyen esték után a szerző kérés nélkül kapott egy jelentős előleget, és megrendeltek tőle legalább két újabb színdarabot. Mindenféle kikötés nélkül. Az előleggel bajban vagyok, de a Lift premierje után várom a következő Pulcher darabokat.

Mészáros István – azaz Pulcher – Lift című darabja közel két órán keresztül nem egyszerűen lekötött, hanem teljesen beszippantott. Csak a szünetben meg a végén vettem észre, hogy nem egyszerű néző, hanem szinte a tízedik utas vagyok. Ez persze nem történhetett volna meg a rendező nélkül. Márpedig Molnár László egy pillanatig sem hagyja lankadni a figyelmet. Sőt, amikor éppen egy kicsit elidőznénk valamelyik poénnál vagy apró sztorinál, már robban is a következő. Amit kiválóan visznek színpadra a szerepeikben lubickoló, szinte kivétel nélkül elsőrangú alakítást nyújtó színészek.

Fel kell azonban hívnom egy nagyon fontos dologra a figyelmüket. Mielőtt belépnek a nézőtérre, szánjanak egy percet az előtérben lévő tárlóra és táblákra. Nekem csak a végén esett le a tantusz, hogy miért is olvashattam ott a zimbabwei dollárról. E nélkül is jól fognak szórakozni, de engedjenek az alkotók csábításának, mert az utolsó percek így válhatnak igazán frenetikussá.

A színlap szerint a Lift egy misztikus komédia. Szerintem viszont egy jó értelemben vett, vérbeli komédia. Nem az a fajta, amikor a térdünket csapkodjuk, majd kilépve a színházból töröl a memóriánk. Pulcher komédiája az az igazi színpadi csoda, amin először röhögsz, aztán ahogy beszivárog az agyadba, ledöbbensz. A megírt, színpadra segített és valóban eljátszott figurák olyan utat tesznek meg a két felvonás alatt, amitől nem szimpla nézők, hanem tényleg befogadók és feldolgozók leszünk.

Az első felvonás végén van Gombos Juditnak és Kertész Marcellának egy dialógusa, ami olyat üt, hogy alig bír felkelni az ember a székből. Gombos egy percben leperget egy elrontott életet, Kertész pedig szinte szó nélkül, csak az arcával és a kezében tartott cigivel lereagálja. Nem mondom, hogy emiatt mindenki próbáljon az első két sorba ülni, mert abból verekedés lesz, de le kell írnom: ezt a két színésznőt abban a jelenetben a lehető legközelebbről kell látni. De ugyanez igaz Dósa Matyi drogos fiújára is.

És van még egy nagyon fontos dolog, amit nem szeretnék szó nélkül hagyni. Van az elején két pillanata a darabnak, amikor elsőre összerándult a gyomrom, hogy elmegyünk olcsó nevettetésbe meg alpáriba. De nem! Karczag Ferenc néger liftkezelője az első rémisztő pillanat után olyan szépen épül fel, ami olykor Miss Daisy sofőrjét, azaz Morgan Freeman-t idézi.

Lehet, hogy elfogult vagyok, de azt kell mondanom: ha mostanában színházba akarnak menni Szolnokon, akkor próbáljanak jegyet váltani a Szín-Mű-Hely idei első produkciójára.

(A fotók a színház honlapjáról valók)

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Intés az őrzőtől

Ady versei döbbenetesen aktuálisak. Molnár László előadásában pedig elevenek és a belsődbe hatolnak. A Lovatlan Szent György bemutatójának végén azt gondoltam, több verset kellene olvasni. Hazafelé cipelve az egészet aztán beláttam: az olvasás kevés. Így hallgatni jobb.

Vígjátékon sírni

Nem azért sírtam a Brazilok egy-két jelenetén, mert hibás lenne a film műfaji besorolása, vagy közpénzégető bénázás menne a kamera előtt, hanem mert olykor megható, olykor fájó igazságokkal szembesít. M. Kiss Csaba a Tisza moziban is látható első játékfilmje nem tökéletes, de fontos.

A rendszerváltás filmje

Az ügynökök a paradicsomba mennek című film tartalmát pontosan elárulja a film honlapjának a címe: Az ügynökök a parlamentbe mennek - természetesen végig egybe és a végén pont hu. Dézsy Zoltán filmje nemcsak az alkotó első filmje, hanem a rendszerváltást feldolgozó játékfilmek között is az első. Mellbevágó, kihagyhatatlan és a mozi után is mozgatja az agyunkat.

Szellemi csoki szökőkút

Nem kedvelem azt a netes fogást, amikor azzal akarnak kattintásra bírni, hogy ha valamiből csak egyet akarok vagy tudok elolvasni, megnézni, akkor pont az legyen, ami elém tolakszik. Az Eső csokoládé tematikájú őszi száma kapcsán azonban többször is élnem kell ezzel a fordulattal.