2025.08.27. (szerda)

Utcasoroló (19.): Baross utca

Utcasoroló (19.): Baross utca

Dátum:

A modern Szolnok megszületésével egyidős ez az utca, amelynek egy része évtizedeken keresztül országos és nemzetközi főútvonal is volt. Két egymástól jól elkülöníthető szakaszból áll, és joggal viseli az egykori vasminiszter nevét. Szolnok elmúlt százötven évének lenyomata.

A Szapáry útnál kezdődő, majd az Eötvös téren megtörő és a Jubileum térbe torkolló, azaz lényegében a belvárostól a vasútállomásig tartó Baross utca nyomvonalának egy része minden bizonnyal a XIX. század közepe előtt is létezett. Legalábbis a mai Elek István utca környékéig biztosan, hiszen az ott folyó Büge patakon túl terült el az az állatvásár tér, ahová a Jászság irányából érkeztek jószágaikkal a gazdák. Hogy aztán ott vagy eladják portékájukat, vagy kicsit megpihenve, a tiszai átkelőt használva más települések felé menjenek tovább. Leírások szerint a vásártér a régi mentőállomás környékétől egészen a Rékasi úti felüljáróig nyúlt, és majd csak a város növekedésével kezdett zsugorodni.

A növekedés egyik okozója a Debrecen felé tartó vasút új nyomvonala, illetve az így kijelölt második szolnoki állomás volt. Hiszen ezek Szolnok közlekedés-földrajzi jelentőségét tovább növelték, ami néhány évvel később üzemeket, azok pedig munkásokat vonzottak a városba, ami megindította a kereskedelem és a szolgálatok, illetve az egész település fejlődését. És ez járulhatott hozzá a mai Baross utca, az állatvásár tértől az állomásig húzódó újabb szakaszának a kialakulásához vagy véglegesüléséhez. Vagyis 1857 után nem sokkal ki kellett alakulnia teljes hosszában az akkori új állomást a belvárossal és a Tisza-híddal összekötő utcának.

Aminek a mai Eötvös térig tartó részét 1863-ban már Fő útnak nevezték. Majd a Vasút utca és a Vasúti főutca elnevezés is megjelenik, míg a tér és az állomás közötti szakasz Két fasor közötti utca néven lehetett ismert. Kiépülése a Szapáry út, akkoriban Molnár utca felől indulhatott, minden bizonnyal Szolnok megyeszékhellyé válása után. Akkor, amikor a Szapáryn és a Kossuth téren is elkezdődtek az építkezések.

Az állomáshoz tartó, elég hosszú utca 1894-ben – amikor a városháza előtti Piac térből Kossuth tér lett – kapta a Baross Gábor nevet. A névadás jól mutatja, hogy a két évvel korábban, mindössze 44 évesen elhunyt „vasminiszter” – aki nem volt kormányfő és az úgynevezett nagypolitikában is alig két évtizedet töltött – jelentős életművet maga mögött hagyva, megbecsült személyként távozott az élők sorából.

Baross 1875-ben – mindössze 27 évesen – lett a Szabadelvű Párt tagjaként először országgyűlési képviselő, majd 1883-tól a közlekedésért felelő államtitkár, három évvel később pedig a területet is felügyelő miniszter. Maga a rang természetesen még kevés lenne ahhoz, hogy akár csak pár év távlatából is emlékezzünk egy miniszterre, viszont Baross lényegében letette az ország modern vasúti közlekedésének az alapjait. Akkor, amikor a MÁV még csak egy szereplő volt a sok közül, hiszen több társaság próbálta az ország vasúthálózatát fejleszteni. A Baross Gábor által bevezetett új viteldíj és szállítási tarifák azonban ebből a szempontból egységesítették az akkor már négy évtizede fejlődő magyar vasutat, amit a vasminiszter a kereskedelem és a mezőgazdaság szolgálatába állított. És ami aztán a dualizmus és így Szolnok aranykorának is az egyik alappillére lett.

A vasút mellett rengeteg időt szentelt a folyami közlekedés megreformálásának. Ezen kívül postatakarék-pénztárat alapított, egyesítette a posta és a távíró szolgáltatást, sőt a Budapest-Bécs telefonvonal kiépítése is a nevéhez fűződik. A visszaemlékezések szerint nagy munkabírású, nehéz főnök volt. Viszont, akik együtt tudtak vele dolgozni, azok később is az ország fejlődésének meghatározó alakjai voltak. Talán ezért sem véletlen, hogy 1892-ben bekövetkezett halálakor sokan Széchenyihez hasonlították reformtörekvései miatt, így az sem meglepő, hogy két évvel később már vidéken is utcát neveztek el róla.

A szolnoki Baross Gábor utcában 1894-ben csupán egyetlen jelentős épület, az egy ével korábban átadott Konstantin iskola állt. Aztán a századfordulón elkezdtek épülni a Szapáry út felőli kétszintes, jómódú házak – például a sarki Kiglovics-bazár -, és feltételezhetően a kisebb, kereskedők és szolgáltatók üzleteinek is helyet adó földszintes épületek. Az Eötvös téri víztorony 1910-ben készült el. Majd az első világháború küszöbén megkezdődött a tér és az állomás közötti „iskolasor” kiépülése: előbb a polgári fiúiskola, majd a gépipari és a bábaképző, végül a közgé készült el. A második világháború éveire az utca ma is látható épületeinek a többsége már állt.

A második világháborút követő aktuális rendszerváltás utáni, első nagy szolnoki közterület átnevezési hullám érintetlenül hagyta a Baross utcát. Azonban a görög antifasiszta és kommunista, Nikosz Beloiannisz 1952-es kivégzése után úgy látták jónak, ha az egykori partizán emlékét ez az utca őrzi majd. Igaz, 1977-ben egy részén újabb átnevezés következett, és talán a Nagy Októberi Szocialista Forradalom tiszteletére keresztelték át az Eötvös tér és az állomás közötti szakaszát Tanácsköztársaságra. Ami 13 évet élt meg, hiszen 1990-ben az egész utca visszakapta a Baross Gábor nevet.

A szolnokiak általában csak végigrohannak ezen az utcán, pedig érdemes lenne néha lassítani és az épületeit nézegetve, azok múltja révén egy kicsit a város történetén elgondolkodni. Ez az utca ugyanis tökéletes lenyomata Szolnok elmúlt másfél évszázadának. Tanúja a város növekedésének, a polgárosodó aranykornak, a háborús megtorpanásoknak, a vészkorszaknak, a szocialista átépítéssel együtt járó rombolásnak, az iszonyatos átmenő forgalomnak, felvonulásoknak és népünnepélyeknek, tragédiáknak és hétköznapoknak. Kevés ennél szolnokibb utcának van.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Vendégposzt: Régészeti utazások (3.)

Mi maradt meg a nagyszerű építészeti alkotásokból, napjainkban milyen kézzelfogható bizonyítékok szemléltetik Szolnok történelmi jellegzetességeit? A különböző korszakokban milyen lehetett a vár és a város? Sorozatunk friss darabjában a szolnoki várról és maradványairól ír Kertész Róbert.

A város szíve

Mennyi kupolája volt eredetileg a városházának? Hányadik Szentháromság-szobor tűnt el a Kossuth térről? Mi állt 1960-ig a "lordok háza" helyén? Ki tervezte az 1-es számú irodaházat? Ki volt Steinre, Gettler vagy Konsitzky? Szolnok főteréről a Tourinformban nyíló kiállítás kapcsán.

Utcasoroló (101): Páratlan Gárdonyi

A szolnoki Gárdonyi Géza utca egy olyan közterületünk, aminek nincs páratlan oldala. Pontosabban van, csak éppen ott nem számozott házak állnak, hanem számtalan garázs található. Érdekessége, hogy ez a szinte belvárosi utca csak a harmincas években alakult ki, és nevét 1936 óta viseli.

Kóborolt a Fehér kutya?

Ezt a családi fotónak is beillő, soha postára nem adott képeslapot úgy vettem meg, mint ami Szolnokot ábrázolja. Elsősorban a tulajdonos nevének felirata fölött látható fehér kutya, és az üzlet elnevezése miatt. Vannak azonban kétségeim. Bár maga a fotó a kirakat miatt így is rendkívül érdekes.